Dieselaggregat

Mobilt dieselaggregat.

Av .
Lisens: CC BY SA 3.0
Nødaggregat

200 kW nødaggregat i en forstad til Atlanta, USA. For å dempe støyen er dieselaggregatet plassert i et lyddempende kabinett.

Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Dieselaggregat er et aggregat med en kombinasjon av dieselmotor og elektrisk generator for produksjon av elektrisk energi.

Som navnet tilsier bruker de fleste dieselmotorene dieselolje som drivstoff, men noen er også tilpasset andre typer drivstoffer, som for eksempel naturgass og propan. Motorene lages vanligvis i størrelser fra 8 kW til 2000 kW. Når det er behov for større produksjonskapasitet, er det mer vanlig å bruk gassturbin.

Dieselaggregater har lave investeringskostnader, men driftskostnadene er høye sammenlignet med andre former for generering av elektrisk energi. Den viktigste kostnaden er knyttet til forbruket av drivstoff. Under gunstige driftsforhold har en dieselmotor en virkningsgrad på 30 prosent. Det gir et forbruk av dieselolje på 0,33 liter per kWh. Med en literpris på 11 kr, blir de brenselsavhengige driftskostnadene hele 3,7 kr per kWh.

Bruksområder

Over kortere tid

Kombinasjonen av høye driftskostnader og lave investeringskostnader gjør dieselaggregater egnet til bruk der lasten har kort brukstid. Eksempel på et slikt bruksområde er produksjon av topplast, det vil si på de tider av døgnet der forbruket er størst og større enn det ordinære produksjonssystemet kan levere. Mobile dieselaggregater kan også brukes til å etablere en lokal kraftforsyning for en kortvarig periode, for eksempel i tilknytning til anleggsvirksomhet, arrangementer av ulike slag eller for å forsyne et område med nødstrøm i tilfelle svikt i kraftforsyningen.

Beredskap

Virksomheter der tilgangen til en stabil strømforsyning er særskilt kritisk har ofte et permanent dieselaggregatet liggende i beredskap som raskt kan tre i funksjon i tilfelle avbrudd i den ordinære kraftforsyningen. Det kan gjelde sykehus, kommandosentraler og andre tidskritiske virksomheter.

Døgnkontinuerlig produksjon

Dieselaggregater blir også brukt for døgnkontinuerlig produksjon. Det gjelder i avsidesliggende områder hvor lange avstander og liten befolkning gjør at en tilknytning til det sentrale transmisjonsnettet blir for kostbart. Her kan de løpende kapitalkostnadene til en nettforbindelse overskride de høye driftskostnadene til dieselaggregatet.

Dieselelektrisk fremdrift

Dieselaggregater blir også brukt for dieselelektrisk fremdrift av jernbane og skip. Dette har store driftsmessige fordeler sammenlignet med den tradisjonelle løsningen der det er en direkte mekanisk forbindelse mellom dieselmotor og drivaksel. Da må motorens turtall til enhver tid synkroniseres med turtallet til drivakselen. Det gjør at dieselmotoren i perioder må gå under ugunstige driftsforhold, og med lav virkningsgrad.

Med elektrisk fremdrift kan aggregatet plasseres hvor som helst i skipet, avhengig av hvor det er mest praktisk av hensyn til øvrig last. Dessuten kan en stor motor erstattes av flere mindre motorer, noe som øker sikkerheten og muligheten for optimal drift av motorene.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg