Drivaksel koblet til hjul
Drivaksel koblet til hjul
Av .
Prinsippskisse for aksler på en bil med firehjulstrekk
Prinsippskisse for aksler på en bil med firehjulstrekk med motor montert bak.
Prinsippskisse for aksler på en bil med firehjulstrekk
Av /Shutterstock.

Drivaksel er en aksel i et kjøretøys drivlinje som overfører fremdriftskraft fra en kraftkilde til drivhjulene ved hjelp av en stiv eller leddet aksling. Drivaksel finnes på alle kjøretøy uavhengig av fremdriftskilde.

På biler med uavhengig fjæring utgjør drivakselsen siste komponent i drivlinjen. På forhjulsdrevne biler er dette forbindelsen mellom girkasse og forhjulsnav. På bakhjulsdrevne biler er det forbindelsen mellom differensial og bakhjulsnav. Akselen som overfører kraften fra girkasse til differensial på bakhjulsdrevne biler kalles mellomaksel.

En drivaksel består av en aksling med et indre og et ytre drivledd/drivknute. Leddet må kunne overføre krefter uten klaring/slakk både når bilen fjærer og eventuelt med drift på forhjulene, fremme når kjøretøyet svinger.

Stiv drivaksel var mer vanlig før på bakhjulsdrevne lette kjøretøy, men er fremdeles i bruk på tyngre kjøretøy. Med stiv aksel menes ingen drivledd/ledd mellom differensial og drivhjul.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg