Blackout er delvis eller fullstendig tap av energi om bord på skip.

Faktaboks

Også kjent som

strømsvikt

Ved en blackout er framdriftsmaskineriet, generatorene, boilere, hjelpemaskiner og så videre, ute av drift.

En delvis blackout er svikt i hjelpemaskinene/generatorene, som leverer energi til ulike systemer om bord, for eksempel styremaskiner, belysning, navigasjonsinstrumenter, og liknende. Framdriftsmaskineriet går fortsatt. Ved svikt i framdriftsmaskineriet i tillegg, har skipet en full blackout.

I slike tilfeller oppleves skipet som usedvanlig stille, og det flyter ukontrollert i vannet. Ved blackout er det økt fare for kollisjon, grunnstøting, og markant rulling.

Det kan være mange årsaker til en blackout. Blant annet kan drivstoffet være forurenset, og maskineriet kan ha mistet oljetrykket. Brann, vanninntrengning, eller mekanisk svikt er også mulige årsaker.

Maskinhavari

Med maskinhavari menes svikt i framdriftsmaskineriet, på en slik måte at det ikke er kjørbart. En skilte tidligere mellom havari på en dampmaskin, og på en dieselmotor. Havari betyr en sterk skade eller stor feil.

På dampmaskiner var det ofte mulig å kjøre maskinen med redusert effekt, dersom en ikke kunne erstatte delen til sjøs. Vanlige feil på dampmaskiner var havari i et stempel eller i sylinderen, en skade på veivmekanismen, eller sleidene. Videre kunne dampmaskinen få havari i topplokket, sylinderbunnen, luftepumpen, kondensatoren, og sirkulasjonspumpen for vann.

En fordel med de tidligere dampmaskinene, var at en kunne tilpasse maskinen til de ulike skadene som skulle oppstå, slik at den fortsatt var i drift. På en dieselmotor har en ikke de samme muligheter for å koble ut deler av motoren. Den eneste muligheten er i tilfelle å koble ut hele sylinderen, og la denne henge med under gange.

Risiko

Kollisjon- og grunnstøtingsfaren kommer av skipets manglende mulighet til å regulere propellthrusten med framdriftsmaskineriet. Mange skip har også styremaskin, som dreier på roret. Ved svikt i denne, er det heller ikke mulig å gjøre kursendringer, siden roret ikke kan dreies på. Enkelte skip har uavhengige nødsystemer som kan startes opp for å gi styremaskinen energi ved blackout.

Den økte rullingen kan oppstå fordi skipet har stabilisatorer som demper bevegelsene om bord. Ved blackout kan disse være ute av funksjon.

Navigasjonsinstrumentene på broen er i tillegg ute av drift ved blackout. Enkelte skip kan ha nødsystemer for dette. Skipets radiostasjon har nødbatterier som slår inn ved blackout.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg