Fremdriftsmaskineri er det maskineriet om bord i et skip eller fartøy som benyttes til fremdrift av fartøyet.

Konvensjonelt fremdriftssystem

På fartøy med konvensjonell drift er fremdriftsmaskineriet et propellanlegg tilknyttet direkte en hovedmaskin som enten er en forbrenningsmotor eller en dampturbin. Disse fartøyene har i tillegg til hovedmaskineriet som står for fremdriften også hjelpemaskineri til å forsyne strømtavlene med energi som brukes til hjelpefunksjoner og innredning.

Elektriske fremdriftssystem

På fartøy som benytter seg av hybrid-, elektrisk- eller dieselelektriskfremdrift er fremdriftmaskineriet kraftige elektromotorer tilknyttet enten thrustere eller propellanlegg. Eksempler på vanlige fremdriftssystemer på slike fartøy er asimut-propell systemer slik som blant annet azipull- eller azipodsystem. På slike fartøy er ofte alle generatorene koblet opp mot hovedtavlen som også brukes til fremdrift, slik at hjelpemaskineriet er å regne som hovedmaskineri.

Enkelte fartøy kan også ha azimuth thrustere som kan senkes og benyttes til fremdrift, disse thrusterene er også med i begrepet fremdriftsmaskineri.

Fremdriftskraft

Fremdriftskraft er den totale kontinuerlige merkeytelsen som skipets samlede fremdriftsmaskineri er angitt til. Enkelte fartøy har nedjustert effekten på fremdriftsmaskineriet sitt for komme under enkelte krav, et slikt krav kan blant annet være lavere maskinoffisersertifikat klasse for maskinsjef eller for å kunne seile med motormann eller maskinvakt istedet for maskinist.

Les mer i Store norske leksikon:

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg