En bilmekaniker må holde seg oppdatert på bilenes teknologiske utvikling og er derfor jevnlig på kurs i ulike tekniske systemer.
Elektriske og hybride biler stiller høye krav til kompetanse og de fleste bilmerker har intern videreutdanning for arbeid på slike kjøretøy. Utdanningen består normalt av tre trinn: 1 – EIP, elektrisk instruert personell, 2 – HV technician, høyspenningsteknikker, 3 – HV expert, høyspenningsekspert.
Bilmekanikere kan også gjennom en fagskoleutdanning i Verkstedledelse oppnå mesterbrev i bilfaget, lette kjøretøy. Gjennom fagskoleutdanningen lærer en om bedriftsledelse, verksteddrift, lovverk og HMS. Fagskole i Bilteknikk gir i tillegg utdanning innen realfaglige emner og kan utvides til bachelor som Maskiningeniør.
For å kunne gjennomføre periodisk kjøretøykontroll, PKK må en bilmekaniker gjennomføre opplæring godkjent av Statens Vegvesen. Kontrollører som oppfyller krav fra Statens Vegvesen kan etter godkjenning bli teknisk leder for bilverkstedet. Godkjenningen for begge funksjonene varer i fem år.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.