Stavangerregionen havn IKS

Cruiseskip forlater Vågen.

Artikkelstart

Stavangerregionen havn IKS er et interkommunalt selskap stiftet 2000. Det eies av kommunene Stavanger, Sola og Randaberg. Selskapet eier og driver Norges tredje største havneområde som omfatter havneområder som strekker seg fra Risavika i Sola i sør via Stavanger og Randaberg til Rennesøy i nord.

Stavanger havn har status som såkalt utpekt havn med særlig funksjon i Norges transportnett. I 2019 ble det totalt registrert 61 466 anløp i havnen. Av antall anløp dominerer ferger og hurtigbåter, mens godsmengdene i stor grad er knyttet til oljevirksomheten.

Organisasjon

Høyeste organ i Stavangerregionen Havn IKS er representantskapet som fra 2020 ledes av Leif Høybakk (Stavanger kommune). Styret velges av representantskapet, og styreleder fra 2020 er Arnt-Heikki Steinbakk (Stavanger kommune).

Stavangerregionen Havn IKS er organisert i tre hovedavdelinger:

  • Stavangerregionen Havnedrift AS
  • Stavangeregionen Havn Eiendom Holding AS
  • Stavangerregionen Havn Eiendom AS

Førstnevnte selskap har ansvar for utbygging, vedlikehold og drift av konsernets havneanlegg og bygninger, likeledes for driftsmessige myndighetsoppgaver for havnedistriktets sjøområde. Stavangeregionen Havn Eiendom Holding AS er et heleid datterselskap av Stavangerregionen Havn IKS. Det ble etablert i 2016 ved en fusjon av eiendomsselskapene Stavangerregionen Havn Eiendom AS, Utenriksterminalen AS og Risavika AS. Det fusjonerte selskapet har fra 2018 et datterselskap (Ekofiskvegen AS) og samarbeid eller andre interesser i et par andre selskaper.

Eierandelen i Stavangerregionen Havn IKS fordeler seg slik: Stavanger 81,88 prosent, Sola 16,75 prosent og Randaberg 1,36 prosent.

Virksomhet

Havneaktivitetene i Stavangerregionen har tradisjonelt basert seg på nærhet til markedene rundt Nordsjøbassenget og seilingsruter til viktige havner i Nord Europa i tillegg til kysttrafikken både lokalt på nordover langs kysten. Havneaktiviteten har ikke minst vist stor vekst i kjølvannet av den eventyrlige utviklingen i oljevirksomheten.

I 2019 ble det registrert i alt 61 466 anløp i Stavanger, herav 234 cruiseskip som dette året hadde 460 000 passasjerer. Med dette er Stavanger Norges nest største av landets cruisedestinasjoner i antall anløp. De fleste anløpene i havneområdet er imidlertid ferger og hurtigbåter; disse har i alt 85 prosent av alle anløpene (2019). Laste- og supplybåter stod samme år for i alt elleve prosent av anløpene i havneområdet.

Godsmengden over havneområdet var 3,1 millioner tonn i 2019; noe av dette er er gods som skal til/fra oljevirksomheten.

Havneanlegg

  • Vågen (cruise)
  • Fiskepiren (ferje og hurtigbåt)
  • Rosenberg (verftsaktivitet)

Forus

  • Fiskå mølle (bulk transport)
  • Lemmin (knyttet til asfalt)

Hillevåg

  • Skretting (knyttet til produksjon av fiskefor)
  • Felleskjøpet (knyttet til produksjon av dyrefôr)

Vestlige del av regionen

  • Risavika havn (containere, gods)
  • Utenriksterminalen (utenlandsferger)
  • NorSea Tananger (offshore)
  • Sola betong (sand og sement)

Dusaviga

  • Dusavigterminalen/NorSea basen (offshore)

Randaberg

  • Mekjarvik dypvannskai (offshore)
  • Mekjarvik Statatens vegvesen (ferjeanløp)

Rennesøy

  • Hanasandterminalen (under utvikling)
  • Mortavika (ferjeanløp)

Økonomiske nøkkeltall

Stavangerregionen Havn IKS hadde 2019 en brutto omsetning på rundt 217 millioner kroner mot rundt 114 millioner i 2015. Driftskostnadene var 2019 knapt 116 millioner kroner, noe som gir et netto driftsresultat på rundt 101 millioner kroner. Det betydelige overskuddet skyldes i stor grad finansielle og organisatoriske forhold som utbytte fra datterselskaper og endringer i selskapsstrukturen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg