Antoine Bourdelle, fransk billedhugger. Elev av Falguière og en tid arbeidshjelp hos Rodin, som fikk sterk innflytelse på ham, noe som kan spores i hans første storverk, De stridende, påbegynt 1893.

Etter 1900 fant han frem til sin egen stil og løsrev seg fra Rodin. Han søkte mot den greske kunst og fransk skulpturtradisjon fra romansk tid og frem til Puget. Inspirert av dette skapte han sitt formspråk, ofte sterkt forenklet, men alltid uttrykksfullt, til tider heroiserende og patetisk. Hans bevegelsesmotiver er voldsomme i Herakles (1909) og energifylte i Bakkant. 1912 vakte han oppmerksomhet med relieffene til Théâtre des Champs-Élysées, der han også utførte fresker.

Bourdelle var mester for en rekke monumenter over falne soldater i Frankrike, og laget også rytterstatuen av den argentinske frihetshelt, general Alvear, i Buenos Aires. På klippen i Niederbrücke i Alsace står Jomfruen med Kristusbarnet.

Som lærer har han hatt betydning for en rekke norske billedhuggere, blant andre Stinius Fredriksen, Gunnar Janson, Hanna Jessen, Ståle Kyllingstad, Carl E. Paulsen, Nic. Schiøll, Svein Visted, Rolf Lunde og Dagfinn Werenskiold. Han er representert i Nasjonalgalleriet i Oslo, og har eget museum i Paris. I 1925 utgav han L'oeuvre, en selvbiografi med tekniske kommentarer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.