Richard Bergh var en svensk maler. Han arbeidet innen en naturalistisk og romantisk tradisjon. Bergh var kulturpolitisk aktiv og laget portretter av flere av samtidens kulturpersonligheter.
Etter tre års studier ved Konstakademien i Stockholm reiste han i 1881 til Paris og ble snart en av de sentrale skikkelser blant de unge svenske naturalister. Sammen med Ernst Josephson organiserte han utstillingen Från Seinens strand i Stockholm 1885, og ble året etter sekretær i det nystiftede Konstnärsförbundet.
Han var en ypperlig menneskeskildrer. Det kom til uttrykk i bilder som Hypnotisk seans (1887), portretter av hustruen, av malerkameratene Nils Kreuger (1883) og Eva Bonnier (1889). Senere i den store Rembrandt-påvirkede gruppekomposisjon Konstnärsförbundets styrelse (1903) og i de monumentale dikterportretter av August Strindberg (1905) og Gustav Fröding (1909).
Med Piken og døden (1888) innledes hans lyrisk-symbolske periode, en linje som i en mer stilisert-dekorativ form føres videre blant annet med Visjon (1894) og Ridderen og jomfruen (1897). Et av hans hovedverker, Nordisk sommarkväll (1899–1900, Göteborgs konstmuseum), er et godt eksempel på nasjonalromantikk i kunsten.
Han utgav også analyser av egen og andres kunst i Om konst och annat (1908) og Efterlämnade skrifter (1921) samt Stilproblemet i den moderna konsten (1919). Han ble 1915 sjef for Nationalmuseum i Stockholm. Representert i Nasjonalmuseet med et portrett, Gerda.
Han var sønn av Edvard Bergh.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.