Faktaboks

Rembrandt

Rembrandt Harmenszoon van Rijn

Uttale
rˈembrant
Født
15. juli 1606, Leiden, Nederland
Død
4. oktober 1669, Amsterdam, Nederland
Selvportrett
Portrett av Saskia van Uylenburgh.
Portrett av Saskia van Uylenburgh, 1635.
Dr. Tulps anatomiforelesning

Barokkens malerier er blant annet kjent for sin bruk av lys og skygge for å skape kontraster i bildet. 1632.

Den bortkommende sønn i en taverna.
Den bortkommende sønn i en taverna, 1635.

Rembrandt malte en lang rekke selvportretter. Dette oljemaleriet er fra 1659/1660.

.
Lisens: fri
Nattevakten

Rembrandt van Rijn var en av malerkunstens største mestere. I 1642 fullførte han sitt mest berømte bilde: Nattevakten.Olje på lerret, 359 x 438 cm. Rijksmuseum, Amsterdam.

Nattevakten
Av .

Rembrandt van Rijn var en nederlandsk maler og raderer og en av malerkunstens største mestere. Han var elev av Jacob van Swanenburg (1571–1638) i fødebyen Leiden, og av Pieter Lastman i Amsterdam. Begge tilhørte de den italieniserende retning. Gjennom Lastman lærte Rembrandt Adam Elsheimers kunst å kjenne.

Rembrandts eldste daterte bilder er en rekke portretter, ofte i lite format og mørke i fargepreget. Et tidlig hovedverk er gruppeportrettet Dr. Tulps anatomiforelesning. Hans religiøse bilder fra denne tiden viser en særpreget og effektfull clair-obscur.

Han flyttet til Amsterdam i 1631 og giftet seg med den velstående Saskia van Uijlenburgh. De følgende årene ble hans lykkeligste tid. Gode eksempler på hans kunst i disse årene er dobbeltportrettet av ham selv og hustruen Saskia fra 1636 (Gemäldegalerie, Dresden), Danaë fra 1936 (Eremitasjen, St. Petersburg) samt en rekke selvportretter. Han viste stor inderlighet og andakt i religiøse fremstillinger som Manoahs offer.

I 1642 fullførte han sitt mest berømte bilde: Nattevakten (Rijksmuseum, Amsterdam). Samme år døde Saskia, og en rekke kriser rammet Rembrandt. Under enkle ytre forhold utviklet han en kunstnerisk fordypning i retning mot større alvor, stillhet og innadvendthet i bildene. Blant arbeidene fra denne perioden kan nevnes mytologiske og bibelske bilder, for eksempel Kristus i Emmaus, landskapet Møllen og en rekke mesterlige portretter fra begynnelsen av 1650-årene av blant andre Nicolaes Bruyningh og borgermester Jan Six. I disse arbeidene er den monumentale oppfatningen og det brede strøket fremherskende, noe som kjennetegner hans siste periode, etter 1656.

På denne tiden levde Rembrandt sammen med sin tidligere husholderske, Hendrikje Stoffels, som sammen med sønnen Titus var hans støtte i vanskelige år. Økonomiske problemer førte til hans konkurs i 1656. Sentrale malerier fra den siste perioden er Jakob velsigner sine sønnesønner og Batavernes edsavleggelse til Claudius Civilis. Andre hovedverker er De staalmesters, et høydepunkt i det nederlandske korporasjonsportrettets historie, med skarpt karakteriserte ansikter, og Jødebruden, et par i øm berøring.

Rembrandt var også en fremragende raderer. Han utførte omkring 300 etsninger utført i en mesterlig, livfull teknikk. Blant hans viktigste grafiske verker er det mektige Landskap med de tre trær, det dypt religiøse arbeidet Hundregyldenbladet samt Faust. Rembrandt etterlot seg også en mengde tegninger som utmerker seg ved sin knappe form.

Rembrandts innflytelse på samtiden var stor. Han hadde flere elever, blant andre Govert Flinck (1615–1660), Ferdinand Bol, Gerard Dou, Nicolaes Maes (1634–1693), Carel Fabritius, Philips Koninck og Jacob van Ruysdael. Ved sin død var han derimot nesten glemt.

Et utvalg hovedverker

Verk År Plassering
Den hellige Stefanus' martyrium 1625 Musée des Beaux-Arts, Lyon
Selvportrett 1629 Mauritshuis, Haag
Dr. Tulps anatomiforelesning 1632 Mauritshuis, Haag
Kristi lidelseshistorie, fem bilder 1633–1639 Alte Pinakothek, München
Isaks ofring 1635 Eremitasjen, St. Petersburg
Samson blindes 1636 Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt
Rembrandt og Saskia på vertshus 1636 Gemäldegalerie, Dresden
Danaë 1636 Eremitasjen, St. Petersburg
Samsons bryllup 1638 Gemäldegalerie, Dresden
Selvportrett 1640 National Gallery, London
Manoahs offer 1641 Gemäldegalerie, Dresden
Nattevakten 1642 Rijksmuseum, Amsterdam
Davids avskjed med Jonathan 1642 Eremitasjen, St. Petersburg
Kristus i Emmaus 1648 Statens Museum for Kunst, København
Møllen 1650 National Gallery of Art, Washington
Mannen med gullhjelmen 1650 Gemäldegalerie, Berlin
Kokkepiken 1651 Nationalmuseum, Stockholm
Nicolaes Bruyningh 1652 Gemäldegalerie, Kassel
Aristoteles 1653 Metropolitan Museum of Art, New York
Borgermester Jan Six 1654 Samling Six, Amsterdam
Batseba 1654 Louvre, Paris
Badende kvinne 1654 National Gallery, London
Titus 1655 Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam
Den polske rytter 1656 Frick Collection, New York
Jakob velsigner sine sønnesønner 1656 Gemäldegalerie, Kassel
Selvportrett 1658 Frick Collection, New York
Saul og David 1658 Mauritshuis, Haag
Peters fornektelse 1660 Rijksmuseum, Amsterdam
Batavernes edsavleggelse til Claudius Civilis 1662 Nationalmuseum, Stockholm
Ridderen og falken 1665 Göteborgs Konstmuseum
De staalmesters 1662 Rijksmuseum, Amsterdam
Jødebruden 1665 Rijksmuseum, Amsterdam
Homer 1663 Mauritshuis, Haag
Familiebilde 1668 Herzog Anton Ulrich-Museum, Braunschweig
Den fortapte sønn 1669 Eremitasjen, St. Petersburg
Selvportrett 1669 Mauritshuis, Haag
Simeon i tempelet 1669 Nationalmuseum, Stockholm
Raderinger:
Landskap med de tre trær 1648
Hundregyldenbladet 1649
Faust (En lærd i sitt studerkammer ) 1652
De tre kors 1653
Nedtagelsen fra korset 1654
Kvinne med pil 1661

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Clark, Kenneth: An introduction to Rembrandt, 1978
  • Rosenberg, Jakob: Rembrandt : Life & Work, 4th ed., 1980
  • Tümpel, Christian: Rembrandt : All Paintings in Colour, 1993

Faktaboks

Rembrandt

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg