Trehusbebyggelse fra 1840-årene i Åve, på østsiden av fjorden. Foto: Nils Jacobsen.

. begrenset

Lille Presteskjær Fyr.  Foto: Nils Jacobsen.

. begrenset

Rekefjord, tettbebyggelse i Sokndal, ved kysten mellom Sogndalstrand og Nesvåg, ca. 110 km sør for Stavanger.

Den østlige delen av Rekefjord var en del av Sogndal Ladested (Sogndalstrand) som fram til 1944 var ladested og egen kommune. I 1944 ble Sogndal med Rekefjord slått sammen med Sokndal kommune.

I Rekefjord var det bedre havneforhold enn på Sogndalstrand. På slutten av 1700-tallet ble det bygget en bradbenk i Rekefjord, hvor skip kunne repareres, kjølhales, tettes og bunnsmøres. I Rekefjord har det vært tre rekefabrikker (hvorav én er bevart), fiskemottak, sildekummer m.v.

Kystruten anløp Dampskipskaien i Rekefjord fram til 1963. Ved Malmkaien var det utskipning av malm fra Blåfjell Gruver. Det ble på 1860-tallet bygget jernbane fra Blåfjell til Rekefjord for å frakte malmen. I dag er denne strekningen gang- og sykkelsti. På Malmkaien er det laget gjestekai som del av ny, moderne flytebrygge. I Rekefjord ligger Blåbua kurs- og konferansesenter. 

I Åve, på østsiden av fjorden, finnes trehusbebyggelse fra 1840-årene. Åve ble sete for de mektigste og rikeste familiene i ladestedet. Den faste befolkningen i Rekefjord var fåtallig og bodde spredt. Brygger, kaianlegg, pakkhus og sjøbuer vitner om travle tider den gang skuter losset og lastet og fiskebåtene kom inn med fangst til mottakene. Her lå skip i vinteropplag, og mannskapet på skip som ble reparert på bradbenken måtte innkvarteres. Havna kunne være full av skip og mindre båter, jekter, skøyter og åpne fiskebåter.

Forfatter av denne artikkelen

Artikkelen ble sist oppdatert 16.09.2015

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Fagansvarlig for Sokndal

Geir Thorsnæs

Fagansvarlig har ansvar for å:

  • Vurdere endringsforslag fra leserne
  • Svare på spørsmål i kommentarfeltet
  • Skrive nye artikler
  • Forvalte og oppdatere gamle artikler

Vil du bli fagansvarlig?

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.