Polikarpov I-16
SDASM Archives.

Polikarpov I-16 var et sovjetisk enmotors, enseters jagerfly brukt i den spanske borgerkrigen og under andre verdenskrig. Det var det mest tallrike jagerflyet det sovjetiske flyvåpenet hadde ved Tysklands angrep på Sovjetunionen 22. juni 1941, men var på det tidspunktet utdatert.

Historie

Polikarpov I-16
SDASM Archives.
Replika av I-16 i republikanske farger fra den spanske borgerkrigen
.
Lisens: CC BY NC SA 2.0

I-16 var et lavvinget monoplan med en selvbærende skrogkonstruksjon i tre, og vinger konstruert i metall. Det ble utviklet under ledelse av Nikolaj Polikarpov og var en av de tidligste monoplan-jagerflyene med opptrekkbart understell som ble tatt i bruk. I-16 fløy første gang 30. desember 1933, og ble levert det sovjetiske flyvåpenet fra slutten av 1934.

I-16 ble sendt til Spania fra slutten av 1936 for å støtte den republikanske siden, og var først brukt i kamp 9. november 1936 under forsvaret av Madrid. I-16 viste seg som et effektiv jagerfly under borgerkrigen i Spania, og det ble igangsatt lisensproduksjon av I-16 i Spania, men bare fire av disse flyene ble levert til republikanerne før krigen var over, resten av de i alt 42 flyene ble bygget ferdig av nasjonalistene.

Fra slutten av 1937 ble I-16 også sendt til Kina som våpenhjelp mot Japan, og Sovjetunionen brukte selv I-16 i kampene mot Japan i 1939 ved grensen til Mandsjukuo

Jagerflyet ble brukt av Sovjetunionen under vinterkrigen mot Finland 1939/1940, og noen få erobrede fly var i bruk i det finske flyvåpenet under andre verdenskrig

Ved Tysklands angrep på Sovjetunionen 22. juni 1941 var I-16 utdatert, men var fremdeles det mest tallrike jagerflyet det sovjetiske flyvåpenet hadde. De siste I-16 på Østfronten som fremdeles var operative var tatt ut av bruk i løpet av 1944, og i august 1945 var samtlige I-16 jagerfly tatt ut av bruk i det sovjetiske flyvåpenet

Det ble produsert 10 298 I-16 enseters jagerfly fra 1934 til 1941, og i tillegg 848 toseters treningsfly. I tillegg var 42 I-16 produsert på lisens i Spania

Spesifikasjoner

Varianten I-16 type 24 var utstyrt med en M-63 nisylindret stjernemotor med en ytelse på 930 hestekrefter. Flyet var normalt utrustet med fire 7,62-millimeter mitraljøser, og kunne i tillegg bære raketter under vingene

  • Vingespenn: 9,00 meter
  • Lengde: 6,10 meter
  • Lastet vekt: 1882 kilogram
  • Topphastighet: 463 kilometer i timen ved 6560 fot (2000 meter)

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg