Båtmigranter reddet av det norske skipet Siem Pilot sitter i kø etter å ha ankommet land i den italienske byen Reggio di Calabria, 8. august 2015. Det norske skipet Siem Pilot har deltatt i Operasjon Triton siden juni 2015.
/Ap/Scanpix.

Triton var en operasjon for kontroll av EUs yttergrenser, sør for Italia i Middelhavet. Operasjonen ble koordinert av Frontex, EUs grenseovervåkningsorgan, som opererte under kommando av det italienske innenriksdepartementet, i samarbeid med tollvesenet Guardia Finanza og kystvakten Italian Coast Guard.

Faktaboks

Også kjent som

Operation Triton

Bakgrunnen for operasjonen var økningen i antallet flyktninger og migranter som ankom Europa over Middelhavet i 2014 og 2015.

Etablering og mandat

Triton ble iverksatt 1. november 2014 og ble avsluttet 1. februar 2018. Den tok formelt over for operasjon Mare Nostrum, en søk- og redningsoperasjon i Middelhavet, ledet av den italienske marinen siden 18. oktober 2013. Den ble etterfulgt av Operasjon Themis.

Triton hadde opprinnelig mandat til å overvåke Italias territorialvann samt opptil 30 nautiske mil utenfor Italias kyst, inkludert deler av Italias og Maltas søk- og redningsområder. I april 2015 ble dette mandatet utvidet til å kunne patruljere områder opptil 138 nautiske mil sør for Sicilia.

Til forskjell fra den italienske operasjonen hadde Triton ikke et spesifikt søk- og redningsmandat. Ved operasjonens oppstart uttalte Frontex-direktør Gil Arias Fernandez at Triton ville fokusere på grensekontroll og overvåkning, men at det å redde liv til sjøs ville fortsette å være en absolutt prioritet for Frontex.

Kapasitet

Triton var basert på frivillige bidrag fra Schengenlandene, og i alt 26 europeiske land deltok, inkludert Norge. Operasjonen koordinerte i utgangspunktet tre fartøy for patruljering på åpent hav, fire fartøy for kystpatruljering, to fly og et helikopter, men var etterhvert mer enn doblet i størrelse og disponerte tre fly, seks offshore patruljeringsskip, tolv patruljeringsbåter og to helikoptre.

I tillegg til teknisk utstyr, fartøy og besetning, bidro Frontex-medlemslandene også med ekspertise fra sine egne grensekontrollmyndigheter.

Frontex inkluderte såkalte “debriefing teams” i Triton. Disse skulle bistå italienske myndigheter med å samle opplysninger om smuglernettverk som opererer i Libya og andre transittland, med mål om å bryte opp nettverkene.

Norges bidrag

Regjeringen vedtok i april 2015 at Norge skulle sende et skip til Middelhavet for å delta i Operasjon Triton. Supply-skipet Siem Pilot, eid av rederiene O.H. Meling og Siem Offshore, deltok i operasjonen fra juni samme år. Skipet er bygget for redningsarbeid i Nordsjøen.

Norges bidrag var i utgangspunktet satt til seks måneder, men regjeringen varslet i september 2015 en forlengelse av oppdraget. Ifølge Kripos reddet skipet over 10 000 båtflyktninger i Middelhavet fra juni til begynnelsen av desember 2015.

Kritikk

Triton ble lagt frem som etterfølgeren til den italienske marinens Operasjon Mare Nostrum, etter at Italia gjentatte ganger hadde etterlyst større EU-støtte for å videreføre operasjonen, uten å bli hørt.

Til forskjell fra Mare Nostrum, som først og fremst var en søk- og redningsoperasjon, ble Triton satt opp uten et spesifikt søk- og redningsmandat. Triton fikk også en mindre rekkevidde enn Mare Nostrum, som gikk opptil 400 nautiske mil sør for den italienske øya Lampedusa og 150 nautiske mil mot øst. Denne overlappet dermed både med Malta og Libyas søk- og redningsområder, og gikk betydelig nærmere Libyas kyst, der svært mange båtflyktninger reiser fra.

Triton er blitt kritisert for dette og for å ikke gjøre nok for å redde båtflyktninger i havsnød (Borger 15. april 2015). I april 2015, etter et nytt stort forlis utenfor Libya, der flere hundre båtflyktninger omkom, vedtok EU å øke bevilgningene til Triton-operasjonen. Budsjettet ble tredoblet, og operasjonens mandat utvidet til å kunne patruljere også utenfor 30 nautiske mil fra kysten. Derimot ble ikke dets mandat utvidet til å bli en reell søk- og redningsoperasjon.

Ethvert Frontex- og Triton-skip var imidlertid forpliktet som alle andre skip på havet til å utføre søk- og redningsoperasjoner dersom de kommer over mennesker i havsnød, slik det står nedfelt i den internasjonale havrettskonvensjonen.

Tilbakeholdenheten med å ta på seg et søk- og redningsansvar forklares av Frontex selv med at organisasjonen er til for å bistå medlemslandene i kontroll og overvåkning av yttergrensene, mens ansvaret for å opprettholde søk- og redningskapasiteter i egne farvann ligger under hvert enkelt medlemsland. Spørsmål er blitt stilt om hvorvidt den aktive søk- og redningsinnsatsen i Mare Nostrum har oppfordret flere til å forsøke seg på den farefylte veien over Middelhavet, noe som kan ha bidratt til en mer tilbakeholden tilnærming i Triton (Taylor 20. april 2015).

Det har vært vanskelig å anslå effektene av Triton (på antallet som forsøker å ta sjøveien, samt antallet som blir reddet), blant annet fordi det har vært generelt mange flere på flukt i det første året av Tritons virksomhet.

Ifølge tall fra Den internasjonale organisasjonen for migrasjon (IOM) hadde over 878 000 flyktninger og migranter krysset Middelhavet fra Nord-Afrika og Midtøsten i perioden 1. januar 2015 til 1. desember 2015. Mer enn 3 563 mennesker hadde omkommet eller forsvunnet i forsøket.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg