Triton, operasjon for kontroll av EUs yttergrenser sør for Italia i Middelhavet. Operasjonen er koordinert av Frontex, EUs grenseovervåkningsorgan, som opererer under kommando av det italienske innenriksdepartementet, i samarbeid med tollvesenet Guardia Finanza og kystvakten Italian Coast Guard. 

Bakgrunnen for operasjonen er økningen i antallet flyktninger og migranter som ankommer Europa over Middelhavet i 2014 og 2015.

Triton ble iverksatt 1. november 2014. Den tok formelt over for operasjon Mare Nostrum, en søk- og redningsoperasjon i Middelhavet, ledet av den italienske marinen siden 18. oktober 2013.

Triton hadde opprinnelig mandat til å overvåke Italias territorialvann samt opptil 30 nautiske mil utenfor Italias kyst, inkludert deler av Italias og Maltas søk- og redningsområder. I april 2015 ble dette mandatet utvidet til å kunne patruljere områder opptil 138 nautiske mil sør for Sicilia.  

Til forskjell fra den italienske operasjonen har Triton ikke et spesifikt søk- og redningsmandat. Ved operasjonens oppstart uttalte Frontex-direktør Gil Arias Fernandez at Triton vil fokusere på grensekontroll og overvåkning, men at det å redde liv til sjøs vil fortsette å være en absolutt prioritet for Frontex.

Triton er basert på frivillige bidrag fra Schengenlandene, og i alt 26 europeiske land deltar, inkludert Norge. Operasjonen koordinerte i utgangspunktet tre fartøy for patruljering på åpent hav, fire fartøy for kystpatruljering, to fly og et helikopter, men er siden oppstarten mer enn doblet i størrelse og disponerer nå tre fly, seks offshore patruljeringsskip, 12 patruljeringsbåter og to helikoptre.

I tillegg til teknisk utstyr, fartøy og besetning, bidrar Frontex-medlemslandene også med ekspertise fra sine egne grensekontrollmyndigheter.

Frontex har inkludert såkalte “debriefing team” i Triton. Disse skal bistå italienske myndigheter med å samle opplysninger om smuglernettverk som opererer i Libya og andre transittland, med mål om å bryte opp nettverkene.

Regjeringen vedtok i april 2015 at Norge skulle sende et skip til Middelhavet for å delta i Operasjon Triton. Supply-skipet Siem Pilot, eid av rederiene O.H. Meling og Siem Offshore, har deltatt i operasjonen siden juni samme år. Skipet er bygget for redningsarbeid i Nordsjøen.

Norges bidrag var i utgangspunktet satt til seks måneder, men regjeringen varslet i september 2015 en forlengelse av oppdraget. Ifølge Kripos har skipet reddet over 10 000 båtflyktninger i Middelhavet fra juni til begynnelsen av desember 2015 (politiet.no, 07.12.2015).

Triton ble lagt frem som etterfølgeren til den italienske marinens Operasjon Mare Nostrum, etter at Italia gjentatte ganger hadde etterlyst større EU-støtte for å videreføre operasjonen, uten å bli hørt.

Til forskjell fra Mare Nostrum, som først og fremst var en søk- og redningsoperasjon, ble Triton satt opp uten et spesifikt søk- og redningsmandat. Triton fikk også en mindre rekkevidde enn Mare Nostrum, som gikk opptil 400 nautiske mil sør for den italienske øya Lampedusa og 150 nautiske mil mot øst. Denne overlappet dermed både med Malta og Libyas søk- og redningsområder, og gikk betydelig nærmere Libyas kyst, der svært mange båtflyktninger reiser fra.

Triton er blitt kritisert for dette og for å ikke gjøre nok for å redde båtflyktninger i havsnød (Borger 15.04.2015). I april 2015, etter et nytt stort forlis utenfor Libya, der flere hundre båtflyktninger omkom, vedtok EU å øke bevilgningene til Triton-operasjonen. Budsjettet ble tredoblet, og operasjonens mandat utvidet til å kunne patruljere også utenfor 30 nautiske mil fra kysten. Derimot ble ikke dets mandat utvidet til å bli en reell søk- og redningsoperasjon.

Ethvert Frontex- og Triton-skip er imidlertid forpliktet som alle andre skip på havet til å utføre søk- og redningsoperasjoner dersom de kommer over mennesker i havsnød, slik det står nedfelt i den internasjonale havrettskonvensjonen.

Tilbakeholdenheten med å ta på seg et søk- og redningsansvar forklares av Frontex selv med at organisasjonen er til for å bistå medlemslandene i kontroll og overvåkning av yttergrensene, mens ansvaret for å opprettholde søk- og redningskapasiteter i egne farvann ligger under hvert enkelt medlemsland. Spørsmål er blitt stilt om hvorvidt den aktive søk- og redningsinnsatsen i Mare Nostrum har oppfordret flere til å forsøke seg på den farefylte veien over Middelhavet, noe som kan ha bidratt til en mer tilbakeholden tilnærming i Triton (Taylor 20.04.2015).

Det er vanskelig å anslå effektene av Triton (på antallet som forsøker å ta sjøveien, samt antallet som blir reddet), blant annet fordi det har vært generelt mange flere på flukt i det første året av Tritons virksomhet.

Ifølge tall fra Den internasjonale organisasjonen for migrasjon (IOM) hadde over 878 000 flyktninger og migranter krysset Middelhavet fra Nord-Afrika og Midtøsten i perioden 1. januar 2015 til 1. desember 2015. Mer enn 3 563 mennesker hadde omkommet eller forsvunnet i forsøket.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.