I Libya, som i Marokko, Algerie og Tunisia, er musikklivet dominert av maghrib, også kalt den andalusiske tradisjon. Sangeren og dikteren Ghūma al-Mahmudi (1800-tallet) regnes blant de ledende arabiske toneskalder i Nord-Afrika. Samtidig reflekterer musikkulturen befolkningens etniske sammensetning og påvirkningen fra de mange folkeslag som gjennom ulike perioder har vært nærværende. Islam spiller en ledende rolle i musikklivet, men blant den svarte befolkningen lever fortsatt rituelle, ikke-islamske sanger.

Berbernes sanger akkompagneres av tromme og zurna (obo), som også utfører instrumentale mellomspill. Araberne benytter ulike magamat (tonale mønstre) i sine sanger, som fremføres til akkompagnement av tre-cymbaler. Resitasjon fra Koranen og andre former for liturgisk sang er særlig viktig og utbredt innenfor både den private og offentlige sfære.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.