I Libya, som i Marokko, Algerie og Tunisia, er musikklivet dominert av maghrib, også kalt den andalusiske tradisjon. Sangeren og dikteren Ghūma al-Mahmudi (1800-tallet) regnes blant de ledende arabiske toneskalder i Nord-Afrika. Samtidig reflekterer musikkulturen befolkningens etniske sammensetning og påvirkningen fra de mange folkeslag som gjennom ulike perioder har vært nærværende. Islam spiller en ledende rolle i musikklivet, men blant den svarte befolkningen lever fortsatt rituelle, ikke-islamske sanger.

Berbernes sanger akkompagneres av tromme og zurna (obo), som også utfører instrumentale mellomspill. Araberne benytter ulike magamat (tonale mønstre) i sine sanger, som fremføres til akkompagnement av tre-cymbaler. Resitasjon fra Koranen og andre former for liturgisk sang er særlig viktig og utbredt innenfor både den private og offentlige sfære.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.