Kind of Blue (1959). Omslag.
Modaljazzens gjennombrudd kom med Miles Davis' album Kind of Blue, hvor flere av låtene tar utgangspunkt i modal harmonikk.
Kind of Blue (1959). Omslag.
Av /Columbia.

Modaljazz er en sjanger innen jazz hvor musikerne spiller over én eller få akkorder eller skalaer, fremfor et funksjonsharmonisk akkordskjema. Stilretningen gjorde seg gjeldende fra slutten av 1950-tallet gjennom utøvere som George Russell, Miles Davis og John Coltrane.

Sentralt i modaljazz er kirketoneartene, også kalt modale skalaer. En låt i modaljazz-stil tar gjerne utgangspunkt i én modalitet og bruker det som grunnlag for akkordskjema og melodikk. Et eksempel er Miles Davis’ «So What», hvor det spilles over dorisk skala i to tonearter.

Harmonikk

Mens eldre jazzformer som bebop og swing fulgte akkordskjemaer med mange akkorder etter funksjonsharmoniske regler, strippet modaljazz harmonikken ned til å spille over én eller noen få akkorder over lengre tid. Dermed sto komponistene og solistene friere til å utforske én skala av gangen, fremfor at forløpene måtte følge harmonikken i akkordskjemaet. Resultatet er en spillemåte som åpnet for lengre musikalske forløp, lengre og friere soloer og mer plass til at utøverne kunne påvirke det harmoniske samspillet.

Historikk

Modaljazz gjorde seg gjeldende fra midten av 1950-tallet og eksploderte i popularitet på slutten av 1950-tallet og starten av 1960-tallet. Komponist og orkesterleder George Russell regnes av mange som modaljazzens pioner, på grunn av hans system «The Lydian Chromatic Concept of Tonal Organization». Russell og hans arbeid var en inspirasjonskilde for Miles Davis, som senere ble hovedperson i modaljazzens popularitet.

Davis hadde innslag av modalitet allerede i 1958, på sporet «Milestones» på albumet med samme navn. I låten spilles det over et modalt akkordskjema som bruker kirketoneartene dorisk og eolisk. Modaljazzens virkelige gjennombrudd kom med albumet Kind of Blue, hvor flere av låtene tar utgangspunkt i modal harmonikk. Albumet ble etter hvert tidenes mestselgende jazzalbum og stadfestet modaljazzens popularitet.

Fra 1960-tallet og utover ble utøvere som Bill Evans, John Coltrane, McCoy Tyner og Chick Corea sentrale i å videreutvikle modaljazz.

Musikalsk innflytelse

Modaljazz har hatt enorm innflytelse på hvordan jazz og populærmusikk spilles. Fra modaljazzens storhetstid på tidlig 1960-tall, bredte modalitet seg utover mange av jazzens undersjangre. Modalt spill er for eksempel helt sentralt i jazzrock, som senere forgreiner seg i fusion og funk. I moderne jazz kan modalitet og funksjonsharmonikk også brukes om hverandre, enten ved at forskjellige deler av låten har forskjellig tilnærming, eller at solistene velger å skli ut av akkordskjemaet og heller spiller modalt.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg