Etter The Mutiny on the Bounty (Mytteriet på Bounty, 1962) sank populariteten. Han var karismatisk som sørstatssheriff i Arthur Penns The Chase (Det hete døgnet, 1966), men rollen som diplomaten i Chaplins siste film The Countessa from Hong Kong (Grevinnen fra Hongkong, 1967) vekket liten interesse. Tittelrollen i The Godfather (Gudfaren, 1972, Oscar-pris) gjorde ham aktuell igjen, og da Brando lot en indianerkvinne tale sitt folks sak på Oscar-utdelingen i stedet for å selv motta prisen, fornyet han sin status som rebell.
Etter de bemerkede rollene som desillusjonert amerikaner i Paris i den kontroversielle L'ultimo tango a Parigi (Siste tango i Paris, 1973; Oscar-nominasjon) og som den vanvittige oberst Kurtz i Apocalypse Now! (Apokalypse nå!, 1979) gjorde han sporadiske, men imponerende biroller som advokat i Euzhan Palcys A Dry White Season (En tørr hvit årstid, 1989; Oscar-nominasjon) og mafiagudfar i The Freshman (Mafiaens læregutt, 1990).
1990-tallet ble allikevel en både kunstnerisk og kommersiell nedtur for Brando, og han spilte sin siste rolle mot Robert De Niro og Edward Norton i krimthrilleren The Score i 2001.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.