Faktaboks

Magne Kvilstad
Født
2. mai 1925, Haugesund
Død
20. august 1991, Kolsås
Portrettbilde

Magne Kvilstad.

Portrettbilde
Av .

Magne Kvilstad var en norsk keramiker. Han utviklet seg fra brukskeramiker til kunsthåndverker som arbeidet med enkle uttrykk.

Praksis og utdannelse

Kvilstad startet sin keramiske karriere ved Ganns Potteri & Teglverk i Sandnes. I 1948 begynte Kvilstad ved Graverens Teglverk, der han ble kjent med William Knutzen. På Statens håndverks- og kunstindustriskole (1950–1953) studerte han under Jacob Prytz og Jens von der Lippe. I 1952–1953 delte han verksted med en tidligere assistent av Gustav Vigeland. Sammen laget de suvenirer i keramikk for de olympiske vinterleker i Oslo 1952 og Vigelandsanlegget.

Verksted på Blommenholm

Vase
Vase av Magne Kvilstad. Eget verksted, cirka 1960.

I 1953 flyttet Kvilstad og kona Inger til Jæren. Der etablerte han et keramikkverksted på konas hjemsted. På verkstedet laget han i hovedsak brukskeramikk i leirgods og chamotte, utstyrt med grafisk strekdekor. I 1955 flyttet de til Bærum. Året etterpå overtok han Kåre Berven Fjeldsaas verksted på Blommenholm og etablerte MK-Keramikkverksted. Der brente han i hovedsak steingods opptil 1300 grader.

Utstillinger og stipend

I 1957 debuterte han på Foreningen Brukskunsts høstmønstring i Kunstnernes Hus. Rektangulære fat i leirgods med svart glasur og nonfigurativ dekor og mønster ble vist. Snarlike fat ble også utstilt på Verdensutstillingen i Brüssel følgende år. Kvilstad deltok på den skandinaviske utstillingen Formes Scandinaves i Palais du Louvre i Paris i 1958 med små hvitglaserte steingodsvaser med firkantet relieff og brun glasur. Som følge av utstillingen i Paris mottok Kvilstad i 1959 stipend fra Fondet for dansk-norsk samarbeid. Stipendet ga ham muligheten til å studere ved en dansk keramikkbedrift. I perioden laget han flere arbeider inspirert av Axel Saltos ting for Den kongelige Porcelainsfabrik. Gjennombruddet kom på Foreningen Brukskunst høstmønstring i 1959.

I 1960 utstilte Kvilstad på Triennalen i Milano. Triennalen var i 1950- og 1960-årene et viktig utstillingsvindu. Senere samme år viste han keramikk på utstillingen Scandinavian Arts & Crafts på Fredrik Lunnings galleri Georg Jensen Inc. på Fifth Avenue i New York. I 1962 ble Kvilstad tildelt gullmedalje på en internasjonal keramikkutstilling i Praha. 1963 var derimot det siste året Kvilstad utstilte internasjonalt.

Egen skole

I 1959 etablerte Kvilstad MK-Keramikkskole for å bøte på dårlig økonomi. Sammen med elevene arrangerte han ved skoleårets slutt elevutstillinger i Kulturhuset på Stabekk. Samme år utstilte han igjen på Foreningen Brukskunsts Høstmønstring. Gjennombruddet kom med noen store, støpte vaser. Enkelte var nærmest glatte i formen, mens andre hadde horisontale vulster. Sistnevnte ble dobbelglasert med en mørkere glasur i bunn. Det resulterte i ekstra dybdevirkning. På den samme utstillingen viste Kvilstad vaser i chamottekeramikk, sparsomt glasert i jordfarger.

Kunstneriske særtrekk

Tidlig i 1960-årene var Magne Kvilstads formrepertoar nærmest minimalistisk. Tidstypiske var de sylindriske vasene i lys oker glasur. De kom i forskjellige varianter, med åpning i plan med munningsranden eller nedsenket i sylinderformen. Med slike variasjoner skapte han et dynamisk uttrykk. Vasene med vulster ble laget henholdsvis med myke, runde eller skarpe kanter. De ble glasert i grålig kremhvit til olivengrønn farge i mørke og lysere valører.

Japansk påvirkning

Et annet særtrekk ved Kvilstads keramikk er en skulpturell tilnærming til formen. Arbeider hadde samtidig et minimalistisk uttrykk. I slektskap med tradisjonell, japansk verkstedkeramikk. Omkring 1964 laget han teserviset Seremoni. Koppene er konstruert over en sylinderform. Den isolerende stetten var svartmalt mens korpus var glasert. Senere ble koppene utstyrt med hanker, noe som forringet det opprinnelige, seremonielle preget. Tekannen i Seremoni er som koppene komponert over sylinderen.

I midten av tiåret interesserte han seg igjen for chamottekeramikk. En liten serie vaser fra omkring 1966 ble dekorert med blåsvart begitting.

Gull og organiske former

Rundt 1970 utførte Magne Kvilstad en serie rektangulære vaser i gråhvit glasur med kanter og opphøyde partier med brunlig glasur. Korpus har et organisk, abstrakt segl som bryter med den distinkte grunnform. Senere samme tiår ble formspråket og glasurene roligere. Han viste frem veldreide vaser og skåler i klassiske former. Glasuren var ofte i én farge, og som små aksenter brukte han bladgull. På 1980-tallet laget Kvilstad eksperimenter i tynt gods med malt dekor og bladgull.

Magne Kvilstad satte lite pris på oppmerksomhet og trakk seg etter hvert unna offentligheten. Han er representert i Nasjonalmuseet.

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Galleri Hylla, Basarhallene, Oslo, 1981

Kollektivutstillinger

  • «Norsk brukskunst», Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1966
  • «Scandinavian Arts & Crafts», New York, USA, 1960
  • Triennalen i Milano, Italia, 1960
  • «Formes Scandinaves», Paris, Frankrike, 1958

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Linder, Mats (2010). Magne Kvilstad, Samler & Antikkbørsen, 2/2010

Faktaboks

Magne Kvilstad

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg