Tidlige kunst- og bruksgjenstander fra Mekongdeltaet viser innflytelse fra den kinesiske Han-kulturen, Iran og fremfor alt fra India, særlig i fremstillinger av hinduiske guder.

Et eksempel fra denne perioden (ca. 860-1000) er tempelet Prah Ko fra 879. Ta Keo fra omkring år 1000 er et fullt utviklet khmer-tempel med et høyt sentraltårn, omgitt av fire lavere tårnbygninger på en trappetrinnformet sokkel. Alt er utført i stein og dekorert med fasadeskulptur og vekstornamenter. Et utsøkt eksempel på denne høyt utviklede billedhuggerkunsten finnes også i det lille tempelet Banteay Srei, utført i rød sandstein på slutten av 800-tallet. Khmer-kunsten skapte en gudeverden der hinduisme og buddhisme smelter sammen.

Med de store tempelanleggene i Angkor når kunsten et høydepunkt i perioden 1100-1200. Det mest kjente og best bevarte er Angkor-vat, som ble reist under khmerkongen Suryavarman 2 (1113-50). Tempelet er oppført i tre avsatser og når en høyde på 65 m; et sentraltårn er omgitt av fire hjørnetårn. Bygningene er oppført i stein, med langsgående relieffutsmykninger som gjengir scener fra Mahabarata, Ramayana og mytologi omkring Vishnu. Relieffene gir et levende bilde av khmer-samfunnet.

Under Jayavarman 7 (1181-1219), omkring 1200, ble det monumentale buddhisttempelet Bayon reist i Angkor-thom. Det er særlig kjent for de kolossale buddhahodene som pryder tempeltårnene. Det finnes et utsøkt portrett av kong Jayavarman 7 i Nasjonalmuseet i Phnom Penh, hugd i sandstein, og med Buddhas ansiktstrekk.

Etter 1220 mistet khmerriket sin nyskapende kraft, og Angkor forfalt. Angkor ble gjenoppdaget av portugisere og spaniere på 1500-tallet og av franskmenn på midten av 1800-tallet. Siden 1850-årene er det utført et stort forsknings- og restaureringsarbeid, som fortsetter etter de betydelige ødeleggelsene under og etter borgerkrigen i 1970-årene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.