Karl Amadeus Hartmann var en tysk komponist av musikk man kan karakterisere som ekspresjonistisk neoklassisisme. Musikken er preget av et form- og tonespråk som minner om Paul Hindemith, men med et uttrykk som ligger nærmere Alban Berg.

Hartmann er spesielt kjent for sitt sterke samfunnsengasjement, og han sa selv at hvis man «holder opp et speil for verden slik at hun erkjenner sitt heslige ansikt, vil hun med tiden kanskje besinne seg på et bedre.» Dette musikkpolitiske engasjementet høres blant annet i fiolinkonserten Concerto funebre (1939/59), som ble skrevet i solidaritet med det tsjekkoslovakiske folk etter Tysklands invasjon. Det viser seg også i klaversonaten 27. April 1945 (1945), skrevet etter at han var øyenvitne til evakueringsmarsjen fra Dachau, og i Gesangszene (1962-63) for baryton og orkester, hvor atomtrusselen er tematisert.

Musikkhistorisk er det likevel Hartmanns symfoniske produksjon som er viktigst, for hans 8 symfonier står som et bindeledd mellom den tysk-østerrikske symfonien i romantikken og moderne tid, særlig Hans Werner Henzes symfonier.

Under nazistenes regjeringstid, fra 1933 til 1945, valgte Hartmann å unngå den musikalske offentligheten i hjemlandet, han foretok det Thomas Mann kalte en "indre emigrasjon" i stille protest mot det nazistiske styret. Etter krigen ble han den ledende skikkelsen for Musica Viva, en konsertserie som gjorde mye for gjenoppbyggingen av tysk musikkliv.

  • Hartmann, Karl Amadeus. (1965). Kleine Schriften. B. Schott’s Söhne.
  • Heister, Hanns-Werner og Hartmut Lück (red.). (1985). Musik, Deutung, Bedeutung. Festschrift für Harry Goldschmidt zum 75. Geburtstag. Plane.
  • Kater, Michael H. (2000). Composers of the Nazi Era: Eight portraits. Oxford University Press.
  • McCredie, Andrew. (1980). Karl Amadeus Hartmann. Sein Leben und Werk. Heinrichshofen’s Verlag.
  • Rickards, Guy. (1995). Hindemith, Hartmann and Henze. Phaidon.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.