Kamov

Ka-52 Alligator
.
Lisens: CC BY 2.0

Artikkelstart

Kamov er et russisk, tidligere sovjetisk, konstruksjonsbyrå for utvikling av helikoptre. Kamov har siden 2010 vært en del av Russian Helicopters, som er eid av det statseide konsernet Rostec. Kamov er kjent for sine helikoptre med to kontraroterende rotorer på samme akse. Helikoptre utviklet av Kamov har prefikset Ka.

Historie

Konstruksjonsbyrået Kamov ble etablert i 1945 under ledelse av Nikolaj Iljitsj Kamov (1902–1973). Han hadde før og under andre verdenskrig konstruert flere autogiroer, men fikk i oppdrag ved dannelsen av konstruksjonsbyrået å utvikle helikoptre med kontraroterende rotorer. Kontrarotende rotorer nøytraliserer vridningsmomentet og gjør halerotor unødvendig. Kamov utviklet et system med to uavhengig drevne rotorer på samme akse, og fløy Ka-8, det første helikopteret utstyrt med dette systemet i 1947.

Det ble bygget tre Ka-8 prototyper, og ytterligere tolv Ka-10 helikoptre, som var en noe større variant av Ka-8 og fløy første gang i 1949. Kamovs første serieproduserte helikopter var Ka-15, som fløy første gang i 1952 og som var produsert for den sovjetiske marinen.

Kamov har, sammen med Mil, konstruksjonsbyrået opprettet under ledelse av Mikhail Mil i 1947, siden 2010 vært en del av Russian Helicopters.

Helikoptertyper

Ka-62
.
Lisens: CC BY SA 2.0

Ka-15

Ka-15 var et enmotors, toseters helikopter, og det første helikopteret som var serieprodusert av Kamov. Det var utstyrt med en stjernemotor med en ytelse på 225 hestekrefter, og over 200 Ka-15 ble levert til den sovjetiske marinen. Et antall av varianten Ka-15M var også produsert for flyselskapet Aeroflot. Ka-15 fikk av NATO navnet Hen.

Ka-25

Ka-25 var et tomotors antiubåthelikopter, og var den serieproduserte varianten av prototypen Ka-20 som fløy første gang i 1960. I alt ble 450 Ka-25 levert til den sovjetiske marinen. Det var utstyrt med to turboshaftmotorer (se flymotor), og kunne utrustes med torpedoer og synkeminer. Ka-25 fikk av NATO navnet Hormone.

Ka-26

Ka-26 er et tomotors, toseters sivilt helikopter som var utstyrt med en avtagbar modul med plass for seks passasjerer, og som kunne skiftes ut med annet utstyr som for eksempel landbrukssprøyter. Ka-26 var utstyrt med to nisylindrede stjernemotorer, hver med en ytelse på 325 hestekrefter. Ka-26 fløy første gang i 1965, og omkring 900 helikoptre ble produsert. Ka-26 fikk av NATO navnet Hoodlum. Varianter av Ka-26 er Ka-126, som var en enmotors turboshaftdrevet variant som fløy første gang i 1987, og Ka-226, som er en tomotors videreutvikling av Ka-126.

Ka-27

Ka-27 er et tomotors antiubåthelikopter, og var en videreutvikling av Ka-25. Ka-27 fløy første gang i 1974, og er utstyrt med to turboshaftmotorer. Varianter av Ka-27 omfatter Ka-29, som fløy første gang i 1976 og som kan utrustes som kamphelikopter, Ka-31 som er utstyrt som radarpost, og den sivile varianten Ka-32 som har kapasitet for 16 passasjerer eller en nyttelast på opptil fem tonn. Alle varianter av Ka-27 har av NATO fått navnet Helix.

Ka-52

Ka-52 er et tomotors kamphelikopter med to seter side ved side, og er en toseters videreutvikling av Ka-50, et enseters kamphelikopter som fløy første gang i 1982 og bare ble produsert i et begrenset antall. Ka-52 fløy første gang 25. juni 1997 og ble tatt i bruk i det russiske flyvåpenet fra 2011. Helikopteret er utrustet med en 30-millimeters maskinkanon, og panservernmissiler eller raketter. Ka-52 har av NATO fått navnet Hokum, og er i det russiske flyvåpenet kjent som Alligator.

Ka-62

Ka-62 er et tomotors middelstungt helikopter med én hovedrotor og halerotor som fløy første gang 28. april 2016. Det er beregnet for det sivile markedet, og spesielt utviklet for å kunne operere i ekstremt lave temperaturer. Det har kapasitet for opptil 15 passasjerer eller en nyttelast på opptil 2,5 tonn, og en maksimal startvekt på 6800 kilogram.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg