Ka-27 fløy første gang 8. august 1973, og ble offisielt tatt i bruk av den sovjetiske marinen fra april 1981. Det er produsert i to hovedvarianter, antiubåthelikopteret Ka-27PL (Helix-A) og redningshelikopteret Ka-27PS (Helix-D), begge variantene var ved utgangen av 2022 i bruk i Russland, og antiubåthelikoptervarianten var fremdeles i bruk i Ukraina. Redningshelikoptervarianten Ka-27PS har også blitt levert til Algeria og Kina, hvor den fremdeles var i bruk ved utgangen av 2022.
I tillegg ble Ka-28, som er eksportvarianten av antiubåthelikoptervarianten Ka-27PL, levert til India, Kina og Vietnam, hvor det ved utgangen av 2022 fremdeles var i bruk, Syria, og til det tidligere Jugoslavia.
Ka-32 (Helix-C) er en sivil variant av Ka-27, som har kapasitet for 16 passasjerer eller en nyttelast på opptil fem tonn.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.