Ka-29 er et russisk militært tomotors transport- og kamphelikopter for bruk fra skip.

Ka-29 er utvilket av konstruksjonsbyrået Kamov, og er basert på det maritime helikopteret Ka-27. Prototypen fløy første gang 28. juli 1976, og Ka-29 ble offisielt tatt i bruk i den sovjetiske marinen fra august 1987.

Det ble produsert i alt 59 Ka-29 frem til 1993. Bare noen få er i bruk i den russiske marinen, de fleste er i opplag. Noen ble overtatt av Ukraina etter at Sovjetunionen ble oppløst, men disse er antageligvis i opplag. En Ka-29 er eksportert til Ekvatorial-Guinea.

Ka-29 er konstruert slik at det kan konverteres i felten mellom to forskjellige konfigurasjoner. Som transporthelikopter kan det frakte 16 fullt utrustede soldater eller ti pasienter. Det har kapasietet for en nyttelast på 1800 kg innvendig eller 4000 kg på slynge under helikopteret. Utrustningen består av en fireløps 7,62 mm mitraljøse på fleksibel montasje.

Som kamphelikopter utstyres det med fire festemaster på sidene av skroget, og kan utrustes med panservernmissiler, raketter og bomber. En 30 mm maskinkanon kan også monteres.

Ka-29 er utstyrt med to turboshaftmotorer, hver med en ytelse på 1641 kW. Disse driver to kontraroterende rotorer.

  • Diameter rotor: 15,90 meter
  • Lengde (skrog): 11,30 meter
  • Maksimal startvekt: 12 600 kg
  • Toppfart: 290 km/t
  • Aksjonsradius: 100 km med 1100 kg våpenlast
  • Rekkevidde: 460 km med 16 soldater

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.