Ka-27PL
.
Lisens: CC BY SA 2.0

Ka-27 er et russisk militært tomotors antiubåt- og redningshelikopter for bruk fra skip som er utviklet av konstruksjonsbyrået Kamov. Det har blitt produsert i forskjellige varianter under betegnelsene Ka-28, Ka-29, Ka-31 og Ka-32.

Faktaboks

Også kjent som

NATO-betegnelse: Helix

Ka-27

Ka-32
.
Lisens: CC BY SA 2.0

Ka-27 fløy første gang 8. august 1973, og ble offisielt tatt i bruk av den sovjetiske marinen fra april 1981. Det er produsert i to hovedvarianter, antiubåthelikopteret Ka-27PL (Helix-A) og redningshelikopteret Ka-27PS (Helix-D), begge variantene var ved utgangen av 2022 i bruk i Russland, og antiubåthelikoptervarianten var fremdeles i bruk i Ukraina. Redningshelikoptervarianten Ka-27PS har også blitt levert til Algeria og Kina, hvor den fremdeles var i bruk ved utgangen av 2022.

I tillegg ble Ka-28, som er eksportvarianten av antiubåthelikoptervarianten Ka-27PL, levert til India, Kina og Vietnam, hvor det ved utgangen av 2022 fremdeles var i bruk, Syria, og til det tidligere Jugoslavia.

Ka-32 (Helix-C) er en sivil variant av Ka-27, som har kapasitet for 16 passasjerer eller en nyttelast på opptil fem tonn.

Spesifikasjoner

Ka-27PL er utstyrt med to turboshaftmotorer, se flymotor, hver med en ytelse på 1644 kilowatt. Disse driver to kontraroterende rotorer. Helikopteret har kapasietet for en nyttelast på 5000 kilogram, og kan utrustes med enten en antiubåttorpedo, to antiubåtmissiler, eller åtte synkeminer.

  • Diameter rotor: 15,90 meter
  • Lengde (skrog): 11,30 meter
  • Maksimal startvekt: 12 600 kilogram
  • Toppfart: 250 km/t
  • Største operasjonshøyde: 16 404 fot (5000 meter)

Ka-29

Ka-29
.
Lisens: CC BY SA 4.0

Ka-29 (Helix-B) er en variant utviklet for transport av tropper og nærstøtte under amfibieoperasjoner. Det fløy første gang 28. juli 1976, og ble tatt i bruk i den sovjetiske marinen fra midten av 1980-tallet.

Det ble produsert i alt 59 Ka-29 frem til 1993. Omkring 28 var i bruk i den russiske marinen ved utgangen av 2022. Noen ble overtatt av Ukraina etter at Sovjetunionen ble oppløst, men disse er antageligvis i opplag. En Ka-29 er eksportert til Ekvatorial-Guinea.

Ka-31 er en tidlig-varslings-variant av Ka-29. Ka-31 var ved utgangen av 2022 i bruk i India, Kina og Russland.

Spesifikasjoner

Ka-29 er utstyrt med to turboshaftmotorer, hver med en ytelse på 1660 kilowatt. Ka-29 er konstruert slik at det kan konverteres i felten mellom to forskjellige konfigurasjoner. Som transporthelikopter kan det frakte 16 fullt utrustede soldater eller ti pasienter. Det har kapasietet for en nyttelast på 1800 kilogram innvendig eller 4000 kilogram på slynge under helikopteret. Utrustningen består av en fireløps 7,62-millimeter mitraljøse på fleksibel montasje.

Som kamphelikopter utstyres det med fire festemaster på sidene av skroget, og kan utrustes med panservernmissiler, raketter og bomber. En 30-millimeter maskinkanon kan også monteres.

Dimensjoner og maksimal startvekt er det samme som for Ka-27PL, men Ka-29 har en toppfart på 265 km/t.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg