Rettende moment fra kjøl
Et skip med krengevinkel på 18°. K=Kjøl, B=Oppdriftspunkt i rett stilling, G=Tyngdepunkt, WL=Vannlinje i rett stilling, WL1=Vannlinje under krenging, B1=Oppdriftspunkt under krenging, w=tyngdens kraft som virker nedover, b=oppdriftskraften som virker oppover, GZ=Oppdriftens rettende arm, KN=Avstand fra kjøl til oppdriftspunkt, X=GZ, θ=vinkel.
Rettende moment fra kjøl
Lisens: CC BY SA 3.0
KN-tabell
KN-tabell for et PSV-fartøy. Kolonnen til venstre viser dypgang i meter, og øverste rad viser krengevinkel. En dypgang på 5 m og 10° krenging gir en KN-avstand på 1,83m.
KN-tabell
Av /Fagskolen Rogaland.
KN-kurver
KN-kurvene for et PSV-fartøy. X-aksen viser dypgang i meter, og Y-aksen viser avstanden KN i meter. Mindre fartøy har ofte kurver, større fartøy har gjerne tabeller.
KN-kurver
Av /Fagskolen Rogaland.

KN-kurver er en type formstabilitetskurver for et skip. Slike kurver regnes ut ved bygging av skipet, og er en del av fartøyets hydrostatiske data.

Faktaboks

Også kjent som

KY-kurver, KN-tabeller, KY-tabeller

Hensikten med KN-kurver er å kunne regne ut skipets rettende moment under krengning, som er den kraften som fører skipet tilbake til rett stilling i vannet. Slike kurver baserer seg på skipets deplasement, det vil si vekt, og krengevinkel.

Prinsipp

Det rettende momentet beregnes ut fra avstanden mellom skipets tyngdepunkt, og ut til det punkt der oppdriftssenteret virker loddrett oppover i skroget. En forutsetning for denne typen utregning er at vekt ikke har flyttet på seg under krengning, slik at tyngdepunktet forblir i senter mellom babord og styrbord. Oppdriftssenteret har forflyttet seg ut fra skipets senter i takt med krengevinkelen.

Denne avstanden, normalt kalt GZ, er skipets rettende arm hvor oppdriften virker gjennom, og gir et rettende moment. Avstanden mellom skipets kjøl og ut til det samme punktet som oppdriftssenteret virker gjennom kalles KN, og kan hentes ut fra KN-kurver og tabeller når en kjenner skipets vekt og krengevinkel. Se illustrasjon.

Hvis GZ er ukjent, kan følgende formel benyttes:

\[GZ = KN – KG\times \sin ( \theta )\]

KN er hentet ut fra tabeller. KG er avstanden fra kjøl og opp til skipets tyngdepunkt, og θ er krengevinkelen.

KN-kurver er viktige under lasteberegning i havn, slik at en på forhånd kan regne ut kreftene som virker på skipet ved ulike krengevinkler, vekt og vektfordeling.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg