Det rettende momentet beregnes ut fra avstanden mellom skipets tyngdepunkt, og ut til det punkt der oppdriftssenteret virker loddrett oppover i skroget. En forutsetning for denne typen utregning er at vekt ikke har flyttet på seg under krengning, slik at tyngdepunktet forblir i senter mellom babord og styrbord. Oppdriftssenteret har forflyttet seg ut fra skipets senter i takt med krengevinkelen.
Denne avstanden, normalt kalt GZ, er skipets rettende arm hvor oppdriften virker gjennom, og gir et rettende moment. Avstanden mellom skipets kjøl og ut til det samme punktet som oppdriftssenteret virker gjennom kalles KN, og kan hentes ut fra KN-kurver og tabeller når en kjenner skipets vekt og krengevinkel. Se illustrasjon.
Hvis GZ er ukjent, kan følgende formel benyttes:
\[GZ = KN – KG\times \sin ( \theta )\]
KN er hentet ut fra tabeller. KG er avstanden fra kjøl og opp til skipets tyngdepunkt, og θ er krengevinkelen.
KN-kurver er viktige under lasteberegning i havn, slik at en på forhånd kan regne ut kreftene som virker på skipet ved ulike krengevinkler, vekt og vektfordeling.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.