Jules Chéret utformet utallige reklameplakater for det kjente kabaret-teateret Moulin Rouge i Paris, som er kjent for sine frekke og fargerike danseshow. Denne plakaten er laget circa 1890.

Reklameplakat av Jules Chéret for Moulin Rouge, circa 1990 av Jules Chéret/Wikimedia Commons. Falt i det fri (Public domain)

Jules Chéret, fransk plakatkunstner, grafisk designer, trykker og maler, regnet som grunnleggeren av den moderne plakatkunst. Han revolusjonerte både reklamebransjen og den litografiske trykkeprosessen ved å introdusere farger og fengende illustrasjoner i masseprodusert reklame. De dekorative plakatene ble svært populære, særlig i Paris der de hang på hvert gatehjørne på slutten av 1800-tallet.

Han ble født inn i en kreativ, men fattig familie, og fikk derfor begrenset med utdannelse. Men han gikk i lære hos en litograf i London fra 1859–66, og tok et tegnekurs ved kunstskolen École des Arts Décoratifs i ParisHan var også senere tilbake i London for å studere tekniske nyvinninger innen litografifaget. Fra 1866–81 drev han sitt eget trykkeri i Paris. Her utviklet han en litografisk flerfarge-teknikk.

På slutten av 1800-tallet var reklameplakater stort sett trykket i én eller to farger, og det var mest fokus på tekst. Chéret innså at det lå en rekke dekorative muligheter i utformingen av masseprodusert reklame. Han begynte derfor å trykke plakater i flere farger og fokuserte på fengende, livlige illustrasjoner fremfor tekst. Dermed kunne alle, uansett leseferdigheter, forstå innholdet. I tillegg skapte de dekorative plakatene god stemning blant forbrukerne, noe som selvsagt var bra for markedsføringen av produktet.

Hans nytenkning har siden påvirket hele den moderne reklamebransjen, og også kunstnere som Toulouse-Lautrec. Kunsthistorisk peker stilen hans fram mot art nouveau

Chéret produserte over tusen plakater i løpet av sin karriere, mange av dem var reklame for Paris' uteliv, som opera, teater og sirkus. Han hadde blant annet oppdrag for kjente teatre som Moulin Rouge og Eldorado. Han designet også emballasje for produkter, blant annet lagde han parfymeesker for Eugène Rimmel.

Blant de mest populære motivene hans finner vi harlekiner, lystige dansere og gutter og jenter med masker. Men aller mest kjent er han  for sine frigjorte og livlige kvinner, som på folkemunne ble kalt «Chérettes». Tradisjonelt hadde kvinner i kunsten blitt framstilt enten som prostituerte eller puritanske. Ved å skildre «normale» kvinner som røyket, festet og samtidig var elegante og respekterte, skapte Chéret faktisk en kvinnefrigjørende trend i Paris. 

I 1890 mottok han utmerkelsen Légion d'honneur, eller æreslegionen, for sitt fremragende bidrag for Frankrike innen grafisk design.

På slutten av sitt liv bosatte han seg ved rivieraen i Nice og konsentrerte seg om malerkunsten, i form av pastell og oljemaleri. Han var en svært populær kunstner i sin samtid, og i 1928 åpnet et kunstmuseum med hans navn, Palais des Arts Jules Chéret i Nice. Museet, som i dag heter Musée des Beaux-Arts, har fortsatt en stor samling av hans arbeider. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.