I følge katolsk tradisjon fant Jomfru Marias første tilsynekomst i Amerika sted på Teyeyacac/Tepeyac-åsen, i dag kalt for Guadalupe, like nord for Mexico by i 1531. Dette har blitt en av de viktigste religiøse hendelser og fenomener i Mexicos historie. 

Jomfru Maria av Guadalupe har blitt et symbol for meksikansk nasjonalitet og kultur-religiøs identitet (mexicanidad) i Mexico og blant chicano/a i USA. Hun er i dag dyrket av katolikker, ikke bare i Mexico og USA, men også over store deler av verden.

Ifølge meksikansk katolsk tradisjon viste Jomfru Maria seg den 10. og 11. desember 1531 på Tepeyacac/Tepeyac-åsen, like nord for Mexico by. Altså bare ti år etter spanjolenes erobring av aztekernes hovedstad Tenochtitlán, i dag Mexico by. Dette gjorde hun for nahua Juan Diego Cuauhtlatoatzin, bedre kjent som Juan Diego (1474 – 1548). 

Juan Diego rapporterte dette umiddelbart til den første biskop i Mexico, Juan de Zumárraga. Et kapell på Tepeyacac/Tepeyac ble senere bygget. Denne åsen, som spanjolene gav navnet Guadalupe, var opprinnelig dedikert nahua-gudinnen Tonantzin (nahuatl, 'vår ærede mor') av aztekerne. Det er av kulturell og etnisk symbolsk betydning at Jomfru Maria av Guadalupe blir fremstilt som (og kalt) «La Morenita» ('den lille brunette') og at hun kommuniserte sitt hellige budskap til Juan Diego på nahuatl, aztekernes og nahuaenes språk. 

Den 12. desember er Jomfru Maria av Guadalupes festdag i den katolske kalender. Det er bygget en stor basilika, dedikert Jomfru Maria, på Guadalupe-åsen. Den er viktig for de hvert år mange millioner katolske besøkende og pilegrimer. Hun nyter i dag, ikke bare i Mexico og blant meksikanere (chicano/a) i USA, ærverdighet blant katolikker i store deler av verden. I 1999 erklærte Den romersk-katolske kirke Jomfru Maria av Guadalupe som den første og fremste evangelist i Amerika. Hun har et eget kapell ved siden av graven til St. Peter i St. Peter-basilikaen i Roma og i Notre Dame-katedralen i Paris.

  • Burkhart, Louise. The Cult of the Virgin of Guadalupe in Mexico. 198-227. Gary H. Gossen og Miguel León-Portilla (red.). South and Meso-American Native Spirituality: From the Cult of the Feathered Serpent to the Theology of Liberation. New York: The Crossroad Publishing Company. 1997.
  • Lafaye, Jacques. Quetzalcoatl and Guadalupe: The Formation of Mexican National Consciousness, 1531 –1813. Chicago: University of Chicago Press. 1987.
  • Poole, Stafford. Our Lady of Guadalupe: The Origins and Sources of a Mexican National Symbol, 1531 – 1797. Tuscon, Arizona: University of Arizona Press. 1995.
  • Taylor, Willam B. The Virgin of Guadalupe: An Inquiry into the Social History of Marian Devotion. American Ethnologist 14 (1987), 9-33.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.