Faktaboks

George Hurrell
Født
1. juni 1904, Cincinnati, Ohio, USA
Død
17. mai 1992, Los Angeles, California, USA
Joan Crawford, 1936.
Av .

George Edward Hurrell var en amerikansk fotograf som ble kjent for sine glamorøse bilder fra Hollywood på 1930- og 1940-tallet. Han fotograferte blant annet av filmstjerner som Humphrey Bogart, Joan Crawford, Bette Davis, Errol Flynn, Clarke Gable, Jean Harlow, Myrna Loy og Rita Hayworth.

Bakgrunn

Ramon Novarro, 1. februar 1930
Av .
Lisens: CC BY SA 4.0
Jean Harlow, 1933
Av .

Hurrel kom fra en stor katolsk familie i Cincinatti i Ohio. Han hadde fire brødre og én søster, og bestemte seg opprinnelig for å utdanne seg til prest, men ombestemte seg og begynte på kunstskole i stedet. Han hadde alltid hatt lyst til å bli kunstner og hadde tegnet hele tiden. Etter endt videregående skole fortsatte han på Chicago Art Institue og tok kveldstimer ved Academy of Fine Arts hvor han studerte maleri.

Hurrel ble kjent med fotografering og kamera da han gikk på kunstskolen, siden studentene brukte innendørs og utendørs fotografier som referanser, noe som ikke minst var et viktig verktøy i de kalde vintermånedene med snø.

Under en forelesning ble Hurrell kjent med den berømte landskapsmaleren og grunnlegger av Laguna Beach Art Associatin Edgar Alwyn Payne som ble imponert over Hurrels eksperimentelle uttrykk, og inviterte ham til å bli med til byen Laguna Beach i California som var et sentralt sted innen landskapsmaleri. I motsetning til Chicago snødde det aldri i Laguna Beach, derfor oppbevarte Hurrel kameraet sitt mest i strandhytta. Han fant seg raskt til rette, brukte tid til å male men fikk også tid til å eksperimentere med kameraet. Praktisk som han var, oppdaget han fort at det var mer lønnsomt å fotografere lokale kunstnere og det sosiale livet, enn å male.

De første PR-bildene

I 1925 traff han William A. Griffith, president for kunstforeningen, som mente Hurrell burde introduseres for de store kunstnerne i samfunnet. Den viktigste personen han møtte, var Florence Leontine Lowe Barnes, en intelligent kvinne med penger og forbindelser. George og Florence fant tonen fort, og snart ble han invitert til hennes fasjonable selskaper, der Ramon Novarro, verdens mest kjente og best betalte stumfilmskuespiller, var gjest.

Florence ble skilt, og dro til Peru for å oppleve Machu Picchu, men endte opp med å streife omkring i Mexico. Etter syv måneder kom hun tilbake til Laguna Beach, men da under navnet Pancho Barnes. I 1928 bestemte hun seg for å lære å fly hos brødrene Wright, men Orville Wright mente en flyulykke med en kvinne ville skade flyindustrien. Pancho fant seg ikke i avvisning basert på kjønn, og husket at Hurrell hadde hatt et kamera. Hun fikk ham til å fotografere seg som en mann til søknanden. Hurrell likte ikke å ta bilder av den ustelte Pancho Barnes og insisterte på å ta noen «ordentlige» bilder av henne også, der han fikk henne til å se vakker ut. Orville Wright godkjente søknaden og etter noen timers flyundervisning kunne Pancho Barnes fly avsted. Hun ble senere den første kvinnelige stuntpiloten i Hollywood og Lockheeds første kvinnelige testpilot.

Året etter ble Ramon Novarro bekymret for om han ville klare overgangen til lydfilm, og forberedte seg til å reise til Europa som operasanger. For å få til dette, trengte han PR-bilder, men kunne ikke bruke noen av de etablerte fotografene i Holywood, av frykt for rykter. På denne tiden var Hurrell fullstendig ukjent som fotograf, så på Panchos oppfordring tok Hurrell en serie bilder av Ramon Novarro.

Ramon Navarro hadde tatt sorgene på forskudd og ble værende på Metro- Goldwyn Mayer filmselskap, men han viste bildene Hurrell hadde tatt til Norma Shearer som var gift med produksjonssjefen på MGM. Norma var tiltenkt en rolle som sensuell vamp i en kommende film, men hennes image som amerikansk, søt pike sto i veien. Da hun fikk se bildene av Ramon, skjønte hun at Hurrell kunne ta sexy bilder av henne også, hvilket han gjorde. Norma fikk rollen og vant en Oscar for beste skuespillerinne. Hurrell fikk tilbud om jobb som portrettfotograf i MGM, men ville gjøre seg kostbar og nølte. Imidlertid krasjet børsen i oktober 1929 og den store depresjonen begynte, så da takket han ja.

Karriere hos MGM, Warner Brothers og Colombia

Gjennom det neste tiåeret fotograferte han samtlige skuespillere som hadde kontrakt med MGM, og bildene hans ble brukt i markedsføringen av filmene. På begynnelsen av 1940-tallet flyttet Hurrel til Warner Brothers Studios og på slutten av tiåret fotograferte han for Colombia Pictures der bildene hans ble brukt til å bygge Rita Hayworths karriere.

Deretter forlot han Hollywood en kort periode for å lage treningsfilmer for First Motion Picture Unit til United States Army Air Forces. Da han kom tilbake til Hollywood på midten av 1950-tallet, var hans gamle stil med glamour blitt umoderne. Han hadde jobbet hardt for å skape et idealisert bilde av modellene, men den nye stilen var mer jordnær, og for første gang i karrieren var Hurrells bilder ikke etterspurt i filmbyen.

Han flyttet til New York City og jobbet for reklamebyrået J Walter Thompson der glamour fortsatt ble verdsatt. Han arbeidet for motemagasiner og fotograferte for trykte annonser i flere år før han returnerte til Hollywood på 1960-tallet. Her ble han stillfotograf for filmer som Planet of the Apes, Butch Cassidy and the Sundance Kid, Towering Inferno og All the President’s Men. Samtidig ble bildene hans utstilt på gallerier og vandreutstillinger over hele USA.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg