Frederick Herzberg er en amerikansk psykolog og forsker som er kjent for sine bidrag innenfor arbeids- og organisasjonspsykologi og ledelsesteori. Det er særlig Herzbergs teorier om motivasjon som har blitt stående.

Den såkalte tofaktorteorien handler om hva som påvirker motivasjon, tilfredshet og misnøye hos ansatte. Herzberg kom gjennom sin forskning fram til at det er ulike faktorer som skaper henholdsvis tilfredshet og misnøye i en arbeidssituasjon. Han skiller mellom motivasjonsfaktorer og hygienefaktorer (også kalt vedlikeholdsfaktorer).

Motivasjonsfaktorer handler om jobbens innhold (som for eksempel ansvar, anerkjennelse, mening og innflytelse), mens hygienefaktorer handler om betingelsene rundt arbeidet (som for eksempel lønn, fysisk arbeidsmiljø, forhold til medarbeidere). Motivasjonsfaktorene antas å påvirke tilfredshet og arbeidsglede, mens hygienefaktorene kan skape misnøye.

Både motivasjonsfaktorer og hygienefaktorer har å gjøre med behov man trenger å få dekket for at arbeidssituasjonen skal være god. Men ifølge Herzberg er det nyttigere å se på tilfredshet og misnøye som to ulike og delvis uavhengige tilstander, heller enn som to ytterpunkter på samme skala. Ifølge Herzbergs teori vil det å redusere misnøye ved å bedre hygienefaktorene ikke nødvendigvis skape mer tilfredshet og arbeidsglede. For å fremme tilfredshet og arbeidsglede må man ifølge teorien gjøre noe med motivasjonsfaktorene.

  • Furnham, A. (2005). The psychology of behaviour at work: The individual in the organization. 2. utgave. Hove: Psychology Press. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.