Faktaboks

Uttale
kårrˈeddʒå
Correggio
eg. Antonio Allegri
da Correggio
Levetid - kommentar
1489 eller 1494–1534
1489 eller 1494–1534
Leda var en gresk gudinne. Med Zevs, som nærmet seg henne i skikkelse av en svane, ble hun mor til Helena og Polydevkes.
Leda og svanen av . Falt i det fri (Public domain)

Correggio. Danae, 1531–32. Olje på lerret, 161 x 193 cm. Galleria Borghese, Roma.

Danae av . Falt i det fri (Public domain)

Correggio var en italiensk maler, utdannet ved studium av Andrea Mantegna (1431–1506) og skolen i Ferrara.

Han utførte store monumentaldekorasjoner, blant annet i klosteret San Paolo i Parma. Her fikk han sitt gjennombrudd med freskobilder over verdslige motiver, blant annet Dianas jakt, og dekorerte taket som en løvhytte med ovale åpninger med fremstillinger av Dianas amoriner. I dette verket utviklet han den myke og slørede formen som skulle bli hans varemerke. Deretter malte han Marias kroning (nå praktisk talt ødelagt) i apsiskuppelen samt den figurrike Kristi himmelfart i hovedkuppelen i kirken San Giovanni Evangelista i 1520–1524.

Correggios største verk er kuppel-fresken Marias himmelfart fra 1526–1530 i Parmas domkirke. Illusjonsmaleriet som skulle komme til å spille en stor rolle i barokken, er fullt utviklet i denne utsmykningen. Fordi Correggio i langt høyere grad enn Leonardo da Vinci utnyttet clair-obscurens muligheter, fikk man fornemmelsen av at skikkelser og skyer gikk over i hverandre, hvor en ustanselig skiftende, ofte voldsom bevegelse var den drivende kraften.

Han laget også en rekke alterbilder og andre bilder med religiøse motiver. I Madonna del Cesta (National Gallery, London) og Den hellige Katarinas trolovelse (Louvre, Paris) forenes mennesker og guddommelige personer i et idyllisk hverdagsliv. Erotiske motiver laget han i fremstillinger av Jupiters kjærlighetseventyr: Danae (Galleria Borghese, Roma), Jupiter og Io samt Ganymedes (begge i Kunsthistorisches Museum, Wien), i tillegg til Leda og svanen (Gemäldegalerie, Berlin) som hørte til hans siste arbeider og ble utført for hertug Federigo av Mantova. Correggios maleriske form og smidige figurkomposisjon fikk stor betydning for barokkens og rokokkoens malerkunst.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Ekserdjian, David: Correggio, 1997, isbn 0-300-07299-6, Finn boken
  • Gould, Cecil: The paintings of Correggio, 1976, isbn 0-571-10580-7, Finn boken

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg