Fokker F.VII/3m – Southern Cross, flyet som ble brukt til den første flygningen over Stillehavet.
SDASM Archives.

Fokker F.VII/3m var et nederlandsk tremotors passasjerfly. Det var et av de viktigste passasjerflyene i mellomkrigstiden.

Historie

Fokker F.VII/3m var grunnleggende en tremotors variant av Fokker F.VII, som var et enmotors passasjerfly som fløy i 1924. Prototypen til F.VII/3m, som var en ombygd F.VII, fløy første gang 4. september 1925. Det ble produsert 145 Fokker F.VII/3m av Fokker i Nederland. I tillegg ble det i USA produsert 124 av den amerikanske varianten F.X og tolv C-2, C-5 og C-7 for den amerikanske hærens flyvåpen, og fjorten på lisens i Storbritannia av Avro som Avro Ten.

F.VII/3m ble brukt til en rekke langdistanseflygninger. De mest kjente inkluderer hva som skal ha vært den første flygningen over Nordpolen, foretatt av Richard Byrd og Floyd Bennett i 1926, og den første flygningen over Stillehavet foretatt av Charles Kingsford Smith og Charles Ulm i en F.VII/3m med navnet Southern Cross i 1928.

Spesifikasjoner

Fokker F.VII/3m var utstyrt med tre stjernemotorer, normalt med en ytelse hver fra 200 hestekrefter til 330 hestekrefter, og flyet hadde kapasitet for ti passasjerer. Følgende spesifikasjoner er for F.VII/3m med tre Wright R-760 Whirlwind-motorer, hver med en ytelse på 330 hestekrefter:

  • Vingespenn: 19,30 meter
  • Lengde: 14,50 meter
  • Maksimal startvekt: 5300 kilogram
  • Toppfart: 208 kilometeri timen
  • Rekkevidde: 1200 kilometer

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg