Film i Kina

Gong Li, Kinas internasjonalt mest kjente skuespiller, i Zhang Yimous film Bak den røde lykten (1991).

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Artikkelstart

De første filmvisninger i Kina fant sted i Shanghai i 1896, og byen ble tidlig et sentrum for filmproduksjonen. Det første regulære filmselskapet var Asia Motion Picture Company, etablert av amerikaneren Benjamin Polaski. Ming Hsing, det første kinesiskeide selskapet, startet produksjonen i 1922. I Hongkong og Kanton ble filmer laget på kantonesisk eksportert til utvandrede kinesere over hele verden. Med lydfilmen begynte en mer samfunnsorientert produksjon, blant annet ved regissørene Cheng Bu-kao og Tsi Chu-seng. Sistnevnte laget blant annet Fiskernes sang (1934).

Den japanske invasjonen i 1937 fordrev de fleste filmskaperne fra Shanghai til Hong Kong og Taiwan, og japanerne overtok produksjonsmidlene. Etter kommunismens seier i 1949 utviklet den kinesiske filmen seg svært forskjellig i Folkerepublikken Kina, Hongkong og Taiwan. Maos regime rustet opp filmmiljøene og drev produksjonstallene i været, til Kina i begynnelsen av 1960-årene laget over 400 spillefilmer per år. Filmskaperne arbeidet imidlertid under ekstreme ideologiske betingelser, og laget nesten uten unntak offisielle filmproduksjoner som banalt forherliget den kommunistiske revolusjonen, ofte i en teatral form med farger, musikk og dans. Kulturrevolusjonen ble en ny katastrofe for kinesisk film: Regissører ble sendt vekk fra Shanghai for å omskoleres, og produksjonen stoppet i 1967–1972 helt opp.

Først mot slutten av 1970-årene kom en reell endring. Den statlige filmskolen i Beijing ble gjenåpnet 1978, og det første elevkullet – i Kina gjerne kalt «den femte generasjonen» – skapte en oppblomstring i kinesisk film. Produksjonen steg igjen, til cirka 150 spillefilmer per år i 1980-årene. Fremst blant 1980- og 1990-årenes kinesiske filmskapere er Xie Fei med Hibiskusbyen (1987), Chen Kaige med Den gule jord (1983), og Zhang Yimou med Rødt korn (1988), Ju Dou (1989), og Shanghai-triaden (1995). Skuespilleren Gong Li vant internasjonal berømmelse i Zhangs filmer, og Zhang har siden laget den populære nærkampfilmen Hero (2002).

Et generasjonsskifte er i ferd med å skje i kinesisk film, og blant de nye navnene er Jiang Wen med Guizi lai le (2000).

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg