Gong Li, Kinas internasjonalt mest kjente skuespiller, i Zhang Yimous film Bak den røde lykten (1991).

Anon. begrenset

De første filmvisninger i Kina fant sted i Shanghai 1896, og byen ble tidlig et sentrum for filmproduksjonen. Det første regulære filmselskapet var Asia Motion Picture Company, etablert av amerikaneren Benjamin Polaski. Ming Hsing, det første kinesiskeide selskapet, startet produksjon i 1922. I Hong Kong og Kanton ble filmer laget på kantonesisk eksportert til utvandrede kinesere over hele verden. Med lydfilmen begynte en mer samfunnsorientert produksjon, bl.a. ved regissørene Cheng Bu-kao og Tsi Chu-seng; sistnevnte laget bl.a. Fiskernes sang (1934).

Den japanske invasjonen 1937 fordrev de fleste filmskaperne fra Shanghai til Hong Kong og Taiwan, og japanerne overtok produksjonsmidlene. Etter kommunismens seier 1949 utviklet den kinesiske filmen seg svært forskjellig i Folkerepublikken Kina, Hong Kong og Taiwan. Maos regime rustet opp filmmiljøene og drev produksjonstallene i været, til Kina i begynnelsen av 1960-årene laget over 400 spillefilmer per år. Filmskaperne arbeidet imidlertid under ekstreme ideologiske betingelser, og laget nesten uten unntak offisielle filmproduksjoner som banalt forherliget den kommunistiske revolusjonen, ofte i en teatral form med farger, musikk og dans. Kulturrevolusjonen ble en ny katastrofe for kinesisk film; regissører ble sendt vekk fra Shanghai for å omskoleres, og produksjonen stoppet 1967–72 helt opp.

Først mot slutten av 1970-årene kom en reell endring. Den statlige filmskolen i Beijing ble gjenåpnet 1978, og det første elevkullet – i Kina gjerne kalt «den femte generasjonen» – skapte en oppblomstring i kinesisk film. Produksjonen steg igjen, til ca. 150 spillefilmer per år i 1980-årene. Fremst blant 1980- og 1990-årenes kinesiske filmskapere er Xie Fei med Hibiskusbyen (1987), Chen Kaige med Den gule jord (1983), og Zhang Yimou med Rødt korn (1988), Ju Dou (1989), og Shanghai-triaden (1995). Skuespilleren Gong Li vant internasjonal berømmelse i Zhangs filmer, og Zhang har siden laget den populære nærkampfilmen Hero (2002).

Et generasjonsskifte er i ferd med å skje i kinesisk film, blant de nye navnene er Jiang Wen med Guizi lai le (2000).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.