Hongkong var i mellomkrigstiden Kinas filmby nummer to etter Shanghai, med en stor produksjon av folkelige spillefilmer på kantonesisk for det asiatiske markedet. Da kommunistene kom til makten i Kina, fikk Hongkong dette markedet for seg selv. Hongkong ble en av verdens største filmprodusenter og et av de få stedene hvor den hjemlige produksjonen utkonkurrerte den amerikanske importen.

Produksjonen kom i 1960-årene opp i ca. 300 filmer og over 90 millioner solgte billetter per år. Ledende produsenter var brødrene Run-Run (1907–2014) og Runme Shaw (1901–85). I 1970-årene kom en bølge av «karate»-filmer som skapte et gjennombrudd på vestlige markeder, særlig populær ble skuespilleren Bruce Lee med Fist of Fury (1972) og Enter the Dragon (1973). Den mer filosofisk anlagte A Touch of Zen (1975), i regi av King Hu, vant Grand Prix ved filmfestivalen i Cannes.

I 1980-årene vant Hongkong-sjangerne ny popularitet i vesten, med en ny generasjon regissører og filmstjerner som Jackie Chan og Chow Yun-Fat. Selskapet Golden Harvest ble en sentral produsent. Blant regissørene kan nevnes John Woo med A Better Tomorrow (1986) og The Killer (1989), Tsui Hark med Peking Opera Blues (1993), Wong Kar-wai med Chung King Express (1995), og Johnny To og Ka-fai wai med Running on Karma (2003). I 1990-årene var produksjonen ca. 150 filmer per år, men den har etter årtusenskiftet falt til under hundre.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.