Eva Børresen i kjellerverkstedet i Trondheim. Tidlig 1950-tallet.
Eva Børresen i kjellerverkstedet i Trondheim. Tidlig 1950-tallet. Av . Falt i det fri (Public domain)

Eva Børresen

Faktaboks

Eva Børresen

Eva Elisabeth Hecker

Født
29. november 1920, Berlin, Tyskland
Død
3. september 2022, Fredrikstad, Norge
Portrettbilde
Eva Børresen.
Portrettbilde

Artikkelstart

Eva Børresen var en norsk keramiker. Hennes arbeider kjennetegnes av en sterk formsans. For en todelt tekanne fikk hun gullmedalje på Triennalen i Milano i 1954. Utover 1960-tallet fikk Børresens keramikk en grovere karakter.

De tidlige årene

Eva Børresen var født i Berlin. I 1936 flyttet familien til Stuttgart der faren, billedhoggeren Waldemar Hecker, hadde fått et oppdrag. Som femtenåring besluttet hun seg for å bli keramiker.

I årene fra 1937 til 1939 studerte Eva Børresen keramikk ved Akademie für Angewandte Kunst i Stuttgart under billedhoggeren Alfred Lörcher. Der traff hun også den norske snekkeren Runar Børresen, som studerte til interiørarkitekt.

Etablerer seg i Norge

Vase i keramikk
Eva Børresen. Vase. Leirgods. Skravert dekor. Ca. 1946/47.
Vase i keramikk

Sommeren 1939 reiste Eva Børresen til Norge for å treffe sine tilkommende svigerforeldre. I september samme år invaderte Tyskland Polen, og hun ble overtalt til å bli i Norge. Det samme året giftet Eva og Runar Børresen seg, og de bosatte seg på Lillehammer.

I 1942 flyttet de til Oslo, og Børresen opprettet sitt første keramikkverksted i Uranienborgveien. På grunn av rasjoneringen under okkupasjonsårene hadde hun kun to glasurer til rådighet. Den samme perioden arbeidet hun for en teglsteinsfabrikk. Der dreiet hun kaninskåler, opp imot 300 per dag. Runar ble samtidig internert på Grini fangeleir.

Formsterk keramikk

Bolle i keramikk
Eva Børresen. Bolle. Leirgods. Skravert grafisk dekor med grønn glasur i dekoren. Tidlig 1950-tallet.
Bolle i keramikk

I 1946 flyttet Eva og Runar til Trondheim. Der installerte hun en keramikkovn i kjelleren til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Noen år senere flyttet hun verkstedet til familiens nyoppførte enebolig. Der arbeidet hun i hovedsak med keramikk i chamotteleire, iblandet mangandioksid som resulterte i at godset ble robustere og fikk en mørkere brun tone.

Eva Børresens formrepertoar fra det tidlige 1950-tallet var organisk og mykt. Ofte ble arbeidene dekorert med en begitning iblandet ørlite glasur som ga et svakt metallisk skimmer. I denne tiden skraverte hun gjerne den halvtørre leiren med geometrisk dekor. Avsetning for varene fikk Børresen da besøkende kom inn på verkstedet. Ellers solgte hun en del gjennom byens glassmagasin.

Til samfunnshuset på Steinkjer utførte hun en relieff i et grafisk stilisert formspråk med tydelige vertikaler som delte opp motivene forestillende fisker, fugler og vegetasjon i grønn glasur.

Prisvinnende tekanne

Todelt tekanne

Eva Børresen. Todelt tekanne i chamottekeramikk. Utført ved eget verksted. Ca. 1952/53. Tildelt gullmedalje ved Triennale di Milano 1954.

Todelt tekanne

Hennes mest kjente arbeid er en todelt tekanne fra omkring 1953. Den er i svakt avrundede former i halvmatt, svart glasur og hvit innvendig. De to hankene er med manilla vikling, og det runde lokket er med sparsom skravering. Tekannen ble tatt ut til den norske avdelingen på Triennalen i Milano i 1954. Triennale-juryen tildelte henne gullmedalje for tekannen og et kabaretsett hun og Runar utførte i fellesskap.

Arkitektonisk og ekspressivt

Vase i keramikk
Eva Børresen. Tredelt skulpturell vase. Steingods med fin chamotte. Uglasert og glasur med jernoksid og mangan. Midten av 1980-tallet.
Vase i keramikk

I 1954/55 flyttet familien Børresen til Bergen, etterpå til et hus på Søreide i Fana kommune. Der installerte hun et keramikkverksted. Børresens arbeider fra annen halvdel av 1950-tallet var av mer arkitektonisk oppbygget karakter. Et fint eksempel er en høyreist kaffekanne med stemplet mønster på den kraftige halsen.

På Eva Børresens første separatutstilling på galleri D.A. i 1965 viste hun en rekke ekspressivt utførte boller og vegglysestaker i kraftig relieff. Det grove uttrykket i chamotteleire, med zink-bariumglasur og smeltet glass i fordypninger, grenset i flere tilfeller til billedhoggerarbeider.

Idealist og keramiker

I 1981 flyttet Eva og Runar Børresen til Fredrikstad. Da mannen døde i 1983, flyttet hun etter en tid sammen med datteren Bibbi Børresen og svigersønnen Klaus Hagerup. Der hadde Børresen også keramikkverksted. Sammen med datteren Bibbi var hun involvert i frivillig arbeid. Børresen var også kurslærer i keramikk for innvandrerkvinner som en del av International Women's Association i mer enn 10 år – også dette på frivillig basis.

I 2010 hadde Eva Børresen en retrospektiv utstilling på Knollen i Fredrikstad. Før utstillingen laget hun en rekke rikelig dekorerte, halvmeter høye vaser. Hennes siste arbeider ble utført og utstilt i 2020, i en alder av 99 år.

Eva Børresen er innkjøpt av blant annet Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og KODE 1.

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Galleri DA, Bergen, 1965

Kollektivutstillinger (i utvalg)

  • «Festspillutstilling», Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1977
  • «H55», Helsingborg, Sverige, 1955
  • Triennale di Milano, Milano, Italia, 1954
  • «Design in Scandinavia», USA og Canada, 1954–1957

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Linder, Mats (2014). Keramiker Eva Børresen, Samler & Antikkbørsen, 7/2014
  • Malterud, Nina (red.) (2002). Brennpunkt Bergen: Keramikk 1950-2000, Kunsthøgskolen i Bergen/Permanenten Vestlandske Kunstindustrimuseum

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg