Duoen platedebuterte som gjester på Kolbotn Playboys EP (1999) av Kølla & Bølla. I 2002 ble de en del av det nystartede Pass It Records. Her ga de samme året ut singlene Negative Kids og Live from Pass It. Året etter kom debutalbumet State of Emergency: Generation Equicez, som fikk både Alarmprisen og Spellemannprisen for beste hiphop-album.
State of Emergency ble dessuten sterkt kritikerrost. Blant annet skrev Øyvind Holen følgende i boken Hiphop-hoder (2004): «Det er mye mas om norske forlags jakt på den store norske innvandrerromanen, en norsk Zadie Smith eller Hanif Kureishi som kan føre arven videre etter Khalid Hussains roman Pakkis (1986). Men 00-tallets viktige beretning om å være unge innvandrer-kid i Norge er allerede utgitt; skrevet på rim, på engelsk, norsk og spansk, og gitt ut med tunge hip-hop-beats som lydspor.» Dagbladet på sin side skrev at det var årets norske debutalbum og en «mørk, mektig og skitten plate som imponerer med stor bredde og en naturlig omgang med både det norske og engelske språk». Duoen fikk også en hit med singelen Barnslig, som var gjestet av Pass It-kollega Lille Philip og komikeren Atle Antonsen.
Samtidig som Equicez var store kritikerfavoritter, fikk gruppen og plateselskapet for øvrig også en del negative medieoppslag. Pass It fungerte tidvis som et kollektiv med unge artister som både uttrykte motstand mot politiet og forkjærlighet for illegale rusmidler. Samtidig ble det indikert at Equicez hadde forbindelser til høyprofilerte kriminelle som David Toska. Mange vil hevde at Pass It brukte disse oppslagene på å profilere seg selv, men samtidig bidro de også til et økt fokus fra politiet på Equicez og Pass It. Blant annet foretok politiet en rassia mot gruppens turnébuss under Quart-festivalen i 2003 og en ny rassia mot plateselskapets lokaler i 2004. Den sistnevnte aksjonen var i forbindelse med jakten på ransutbyttet fra NOKAS-ranet.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.