Edvard Masoni var en samisk misjonær. Han arbeidet i Kina og som predikant i Norge. Han var talsmann for samiske rettigheter og kultur, og for kvinner i misjonen. Han kom fra en samisk reindriftsfamilie fra Arjeplog i Sverige, men var selv født i Dunderlandsdalen i Rana i Norge.

Etter utdanning ved misjonsskolen reiste han i 1897 ut som misjonær for Det Norske Lutherske Kinamissionsforbund (NLM) og var med på å grunnlegge en misjonsstasjon i Yunyang i Kina. Under misjonskonferansen i 1899 fremmet Masoni forslag om at kvinner skulle ha tale- og stemmerett. Forslaget ble vedtatt i 1905, men allerede i 1899 førte det til at kvinner fikk adgang til møtene.

Masoni kom hjem fra Kina i 1902 og trakk seg, sammen med flere andre, som misjonær etter den såkalte ordinasjonsstriden. Den handlet om retten til å bli ordinert som prest på misjonsmarken på lik linje med prester i hjemlandet. Masoni rettet sterk kritikk mot NLM både for deres manglende ordinering av misjonærer, bruk av forenklede ritualer og den behandlingen han selv hadde vært utsatt for. Masoni skrev en rekke innlegg i aviser om striden.

I 1903 reiste Masoni til USA og tok utdanning som legemisjonær ved Hameline University i Minneapolis. Etter utdanningen som lege kom Masoni tilbake til Norge. Han engasjerte seg sterkt i spørsmålene om retten til bruk av samisk språk i kirke og skole. Han var en krass kritiker av Samemisjonens fornorskingspolitikk og en pioner i kampen for samisk språk. Unionsoppløsningen i 1905 hadde rammet mange reindriftssamer hardt, ikke minst de som hadde hatt sommerbeiter på norsk side og vinterbeiter i Sverige. Mange samer ble definert som svenske og mistet sommerbeitene på norsk side fordi norske myndigheter ønsket at disse ble brukt til jordbruk. Selv så samene på seg selv som tilhørende på begge sider av grensen.

Masoni kom fra en av familiene som var rammet og ble en viktig talsmann for samiske rettigheter

I 1912 returnerte Masoni til Kina fra Norge og startet et eget misjonsarbeid «Independent Evangelical Mission» (ELM). Arbeidet skjedde under svært vanskelige forhold og Masoni måtte flykte fra krig og opprør. I 1928 kom han tilbake til Norge med sterkt svekket helse. Han bodde hos venner og fortsatte å arbeide som forkynner til sin død i 1930.

  • Boine, Elfrid; Johansen, Siri Broch, Lund, Svein og Rasmussen, Siv (2010). Samisk skolehistorie 4/ Samien skuvle-vaajese / Sámij skåvllåhiståvrrå. Kárášjohka: Davvi Girji.
  • Ny Tid (2005, 13/06). Harde tider for samer etter 1905. Ny Tid.
  • Det Norske Lutherske Kinamisjonsforbund (1941). Det Norske Lutherske Kinamisjonsforbund gjennom 50 år. Oslo: Forbundets Forlag.
  • Masoni, Edvard (1912, 20/1). Svar på tiltale. Waren Sardne http://skuvla.info.
  • Masoni, Edvard (1911, 2/9). «Finnemissionen og dens planer med hensyn til finnerne. Waren Sardne http://skuvla.info.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.