Faktaboks

David Hammons
Født
24. juli 1943, Springfield, Illinois, USA
Minimumssikkerhet
«Minimumssikkerhet», utstilt på Bourse de Commerce i Paris, 13. mai 2021.
Av /Scanpix.
Day's End av David Hammons
Day's End ble installert på Manhattan i 2021.
Day's End av David Hammons
Av /NTB.
Admissions Office

«Admissions Office» av David Hammons, som en del av utstillingen «Soul of a Nation».

Av /Scanpix.

David Hammons er en amerikansk kunstner. Hans arbeid knyttes til 1970- og 1980-årenes konseptkunst, og tematiserer afrikansk-amerikansk liv og historie, samt rasepolitikk i det amerikanske samfunnet.

Hammons er utdannet ved California Institute of Arts (CalArts) og Otis Art Institute fra 1966 til 1972. Han ble tidlig i karrieren påvirket av andre unge Los Angeles-baserte kunstnere som Bruce Nauman, John Baldessari og Chris Burden, og fant inspirasjon i europeiske kunstbevegelser som dadaisme og arte povera. Ikke minst har den politisk ladede bildebruken til 1960- og 1970-årenes Black Arts Movement hatt stor betydning for Hammons' arbeid.

Kunstnerisk arbeid

Hammons benytter ofte humor og sarkasme for å konfrontere stereotypiske oppfatninger av afrikansk-amerikansk kultur. Han er kjent for installasjoner, skulpturelle assemblager og performance-arbeider der verkenes innhold og materialbruk er tett vevd sammen med amerikansk svart historie. Blant Hammons' best kjente arbeider er performancen Bliz-aard Ball Sale, der han vinteren 1983 opptrådte som gateselger som solgte snøballer på Manhattan i New York; maleriet How Ya Like Me Now (1988) som fremstiller borgerrettsforkjemperen og den tidligere presidentkandidaten Jesse Jackson som hvit, og African-American Flag (1990) der hvitt og blått i det amerikanske flagget er byttet ut med de panafrikanske fargene svart og grønt.

Hammons har også laget en rekke kunstverker i offentlig rom, som installasjonen Higher Goals i Brooklyn, NYC (1986): fem telefonstolper dekorert med over 10 000 flaskekorker i ulike mønstre, hver med en basketballkurv montert i toppen av de mellom seks og ti meter høye stolpene.

Day's End, installert i sjøkanten langs Hudsonelva på Manhattan i 2021, er et arkitektonisk stålskjelett som har form og dimensjoner etter et havneskur som tidligere sto på Pier 52; havneområdet på Manhattans vestre bredd var et samlingssted både for kunstnere og for mange i New Yorks LHBT-miljøer i 1970-årene. Tittelen er en referanse til kunstneren Gordon Matta Clark (1943–1978) som i 1975 gjennomførte en av sine karakteristiske «building cuts»-aksjoner – store utskjæringer i ulike bygningskropper – i det opprinnelige skuret, med samme tittel som Hammons' arbeid.

Utstillinger og samlinger

Hammons er representert i større offentlige og private samlinger og museer som Museum of Contemporary Art Chicago, Museum of Contemporary Art i Los Angeles, Museum of Modern Art og Whitney-museet i New York, Fondation Cartier i Paris og Tate Britain i London. Hans arbeider har blitt vist i sentrale internasjonale utstillinger som documenta-utstillingen i Kassel (1992) og Whitney-biennalen i New York (2006), og han har hatt separatutstillinger på større museer og gallerier som San Fransisco Museum of Modern Art, Museo Reina Sofia i Madrid og White Cube Gallery i London.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg