Faktaboks

Camara Lundestad Joof

Camara Christina Lundestad Joof

Født
31. mai 1988, Bodø
Camara Lundestad Joof
Camara Lundestad Joof i 2020, under presentasjonen av Riksteatrets program for høsten 2020/våren 2021.

Camara Lundestad Joof er en dramatiker, forfatter, scenekunstner og oversetter fra Sandefjord, best kjent for sitt engasjement i den offentlige samtalen rundt rasisme, feminisme, identitet og interseksjonalitet, blant annet med den selvbiografiske boken Eg snakkar om det heile tida og teaterforestillingen De må føde oss eller pule oss for å elske oss.

Hun har siden 2021 vært husdramatiker ved Nationaltheatret, og stykkene hennes er også satt opp i Sverige, Danmark, Tyskland og Italia.

Bakgrunn

Moren er fra Mosjøen, faren fra Gambia, og Joof vokste opp i Sandefjord. Etter videregående flyttet hun til Oslo, der hun blant annet var med å bygge opp barne- og ungdomsteateret Den Mangfaldige Scenen, som fikk Oslo bys kulturpris i 2020. Hun var også medlem i performanceduoen Sid Savant og hiphopgruppa Freddy & The Casuals. Hun er selvlært, og har sagt at «ikke ta en kunstutdannelse» er det beste rådet hun har fått.

Dramatikerdebut

Fra 2013 til 2018 bodde Joof i København, der hun jobbet med kunst, nordisk kulturpolitikk og sceneforestillinger.

I 2015 debuterte hun som dramatiker med den selvbiografiske forestillingen Pavlovs tispe, i samarbeid med Kai Johnsen. Den ble beskrevet som en blanding av standup og teater, og handler om hvordan en bifil, brun kvinne navigerer i det skandinaviske samfunnet.

Sakprosa

I 2018 ga Joof ut Eg snakker om det heile tida, en sakprosabok om egne erfaringer med rasisme i Norge. Pamfletten var del av Samlagets serie «Norsk røyndom», utgitt samtidig med bøker av Sumaya Jirde Ali og Kristin Fridtun.

Slik innleder Joof boken: «Gjennom heile oppveksten i dei kvite heimane kalla dei oss negerbarna». Hun skriver videre om da hun ble slått av en fremmed da hun var iført bunad, og da hun bare brukte mellomnavnet Christina fordi det passet dårlig å være «eksotisk». Boken er dedikert til hennes bror, som havnet i et kriminelt gjengmiljø. Hun kaller boken et unnskyldningsbrev for alle gangene broren prøvde å påpeke rasisme, men ble avfeid av hvite voksne.

Husdramatiker

Joof var husdramatiker på Dramatikkens hus i 2018 og 2019, og i 2021 ble hun husdramatiker ved Nationaltheatret, der hun blant annet har skrevet De må føde oss eller pule oss for å elske oss (2021) og Samtaler med bror (2022). For førstnevnte ble hun tildelt Heddaprisen for beste scenetekst.

Råd og styreverv

Joof er rådsmedlem i Norsk kulturråd og leder for Faglig utvalg for scenekunst i kulturrådet. Hun var fast helgekommentator i Dagbladet fra 2019 til 2021.

Oversetter

Hun har gjendiktet diktsamlinger av Claudia Rankine, Warsan Shire og Athena Farrokhzad, i samarbeid med Kristina Leganger Iversen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg