Maleri

Maleri på lerret av Karel Appel, 88 × 130 cm

© /Bukowskis/BONO.
Lisens: Vernet verk
Maske i blått rom, 1948
Maske i blått rom av Egill Jacobsen fra 1948
© .
Lisens: Vernet verk

COBRA var en nordeuropeisk kunstnergruppe som eksisterte i 1948–1951.

Faktaboks

Etymologi

av de første bokstavene i byene København (Copenhagen), Brussel (Bruxelles) og Amsterdam

Initiativtagere var den danske kunstneren Asger Jorn, nederlenderen Constant og belgieren Christian Dotremont. Flere belgiere og nederlendere kom snart til, men det var fra starten av den danske kretsen, med Jorn, Eiler Bille (1910–2004), Egill Jacobsen, Carl-Henning Pedersen og Henry Heerup i spissen, som var den toneangivende, og som stilte med det største medlemstallet.

COBRA betød videreførelsen av dansk kunst på det internasjonale plan og var en slags bekreftelse på at danske kunstnere hadde en naturlig plass i internasjonal sammenheng.

Stil

Spontanitet, fantasimaleri og folkekunst er de tre ordene som best forklarer COBRA-malernes kunst. Spontaniteten hadde en viss forbindelse med surrealistenes automatisme idet de oppfattet spontaniteten som et middel til å fastholde skapelsesøyeblikkets opprinnelighet. Ved å henvende seg til menneskenes fantasiverden mente man at kunsten igjen kunne finne en allmenn forankring og få folkelig betydning. Kontakten med folkekunsten så man ikke som en flukt til en bakenforliggende tilstand. Man så tvert imot det primitive som uttrykk for sjelelige tilstander som er like levende i dag som de alltid har vært. COBRA-kunstnerne mente at bildets magi nettopp svarer til vår tids menneskers behov.

Malerisk gav dette seg utslag i bilder som kunne være både figurative og abstrakte. Masken går igjen som den samlende formen. Til tross for stor aktivitet med tidsskrift, bøker, flyveblad, utstillinger og diverse kollektive eksperimenter, holdt ikke gruppen sammen i mer enn tre år.

Gruppens betydning ble først verdsatt langt ut i 1950-årene, og den fikk fornyet aktualitet fra slutten av 1970-årene og begynnelsen av 1980-årene som en av forutsetningene for mye av det som skjedde i den internasjonale kunsten – også den norske.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg