Brude-egget, norsk livbåt laget av skipskaptein Ole Brude. Prototypen «Uræd» var av galvaniserte stålplater, 5,5 m lang og 2,4 m bred, overdekket og egglignende, med et lite tårn akter foruten kjøl og seilrigg. Den ble 1904–05 seilt av Brude og tre andre fra Ålesund til Gloucester, USA. Slike livbåter ble likevel ikke vanlige før ca. 1970; av en produksjon på 22 er én bevart i Aalesunds Museum.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

7. november 2011 skrev Ole-Bernt Wivesøll

Brude-egget var IKKE verdens første overbygde livbåt.
Dette er en ukorret opplysning som dessverre får leve mange steder, men som jeg har fått justert mange steder bl.a. i forhold til Aalesund Museum og Alesund Bykommune.

«Storm King» var verdens første overbygde livbåt, utviklet og patentert i 1888 av sjøkaptein og oppfinner Simon Jacob Engelhart Jørgensen fra Laget ved Risør. Ideen var forut for sin tid. For å bevise fartøyets egenskaper, la Engelhart Jørgensen – sammen med styrmann Johannes Nielsen, ut fra West India Docks i London den 12. september 1889, ut på verdens til da lengste livbåtseilas, fra England til Australia via Sør-Amerika og Sør-Afrika. De ankom vestkysten av Australia i juni 1890. Deretter seilte de innom flere byer langs den lange kystlinjen helt frem til Melbourne.

Brude ble slått med 16 år av Brude. Det kan ikke markedsføres som verdens første overbygde livbåt.
http://no.wikipedia.org/wiki/%C2%ABStorm_King%C2%BB

7. november 2011 svarte Ole-Bernt Wivesøll

Jeg skriver: "Brude ble slått med 16 år av Brude", men mener selvsagt slått av Jørgensen.

6. desember 2015 skrev Lars Kristian Stige

Jeg er på ingen måte noen fagmann på båter i sin allminnelighet - eller livbåter i særdeleshet. Men har like vel lyst å si følgende :

"Storm King" var vel som Ole-Bernt Wivesøll skriver 16 år tidligere ute enn «Brudeegget». «Brudeegget var altså IKKE verdens første overbygde livbåt. Men : «Storm King» var vel (så vidt jeg kan se av bilder og artikler om båten) en livbåt med et noen lunde tradisjonelt skrog - men altså overbygd. Langt forut for sin tid - men like vel en relativt «tradisjonell» konstruksjon.

«Brudeegget» hadde den karakteristiske «eggeformen» - som ble modell for (mye) senere moderne overbygde livbåter. Det var «eggeskallet» som ble «Colombi-egget» - som brakte utviklingen av overbygde livbåter videre. Derfor fremtrer «Storm King» for meg som noe av et «sidespor» i historien om overbygde livbåter. Og nokså irrelevant akkurat for historien om «Brudeegget».

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.