Brude-egget

Brudeegget forlater Ålesund i 1904 og legger ut på seilasen over Nord-Atlanteren..
Aalesunds Museum.
Fra innspillingen av dokumentarfilmen om Brudeegget i 2020.
Av .

Artikkelstart

Brude-egget var en norsk livbåt laget av skipskaptein Ole Brude. Prototypen «Uræd» var av galvaniserte stålplater, 5,5 meter lang og 2,4 meter bred, overdekket og egglignende, med et lite tårn akter foruten kjøl og seilrigg. Med sin konstruksjon ønsket Brude å vise at overbygde livbåter var løsningen for å redde liv på havet.

Den 7. august 1904 seilte Ole Brude og hans mannskap på tre ut fra Ålesund med Uræd med mål om å krysse Nord-Atlanteren og nå New York og få stille ut båten under verdensutstillingen i St. Louis. Etter en svært dramatisk seilas med flere orkaner, uhell og sykdom nådde Uræd først land på New Foundland 15. november. Brude ønsket å fortsette til Boston, men ferden endte med at den overbygde livbåten ble kastet på land i uvær ved Glouchester.

Ole Brude og hans mannskap beviste at slike livbåter kunne ha noe for seg, men han var på mange måter forut for sin tid. Lignende overbygde livbåter ble ikke vanlige før rundt 1970. Det ble bygd 22 båter av Brude sin konstruksjon, men kun en er bevart og utstilt ved Aalesunds Museum.

En dokumentarfilm om Ole Brude og ferden over Nord-Atlanteren til USA er under produksjon av selskapet Tindefilm og skal være klar til visning våren 2021. Ole Brude spilles her av Vebjørn Enger mens Kristoffer Hivju spiller kapteinen Iver Thoresen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (3)

skrev Ole-Bernt Wivesøll

Brude-egget var IKKE verdens første overbygde livbåt.Dette er en ukorret opplysning som dessverre får leve mange steder, men som jeg har fått justert mange steder bl.a. i forhold til Aalesund Museum og Alesund Bykommune.«Storm King» var verdens første overbygde livbåt, utviklet og patentert i 1888 av sjøkaptein og oppfinner Simon Jacob Engelhart Jørgensen fra Laget ved Risør. Ideen var forut for sin tid. For å bevise fartøyets egenskaper, la Engelhart Jørgensen – sammen med styrmann Johannes Nielsen, ut fra West India Docks i London den 12. september 1889, ut på verdens til da lengste livbåtseilas, fra England til Australia via Sør-Amerika og Sør-Afrika. De ankom vestkysten av Australia i juni 1890. Deretter seilte de innom flere byer langs den lange kystlinjen helt frem til Melbourne.Brude ble slått med 16 år av Brude. Det kan ikke markedsføres som verdens første overbygde livbåt.http://no.wikipedia.org/wiki/%C2%ABStorm_King%C2%BB

svarte Ole-Bernt Wivesøll

Jeg skriver: "Brude ble slått med 16 år av Brude", men mener selvsagt slått av Jørgensen.

skrev Lars Kristian Stige

Jeg er på ingen måte noen fagmann på båter i sin allminnelighet - eller livbåter i særdeleshet. Men har like vel lyst å si følgende : "Storm King" var vel som Ole-Bernt Wivesøll skriver 16 år tidligere ute enn «Brudeegget». «Brudeegget var altså IKKE verdens første overbygde livbåt. Men : «Storm King» var vel (så vidt jeg kan se av bilder og artikler om båten) en livbåt med et noen lunde tradisjonelt skrog - men altså overbygd. Langt forut for sin tid - men like vel en relativt «tradisjonell» konstruksjon. «Brudeegget» hadde den karakteristiske «eggeformen» - som ble modell for (mye) senere moderne overbygde livbåter. Det var «eggeskallet» som ble «Colombi-egget» - som brakte utviklingen av overbygde livbåter videre. Derfor fremtrer «Storm King» for meg som noe av et «sidespor» i historien om overbygde livbåter. Og nokså irrelevant akkurat for historien om «Brudeegget».

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg