Bajkal–Amur-banen er en jernbane i Sibir i Russland, nord for den transsibirske jernbane. Banen er 4300 kilometer lang.

Størstedelen av banen (ca. 3100 km) ble anlagt fra 1974 til 1984. Denne strekningen starter fra Ust-Kut ved elven Lena ved enden av en sidelinje til den gamle jernbanen fra Tajsjet, åpnet i 1938. Videre går den forbi nordspissen av Bajkalsjøen og østover til Komsomolsk på den gamle banen, ved elven Amur. Banen krysser fem fjellområder og 17 store elver, og krevde at over 2000 broer ble bygd. Bajkal–Amur-banen har dieseldrift og foreløpig ett spor, men broer, tunneler og banelegemet er bygd med henblikk på dobbeltspor.

Banen var ett av Brezjnev-periodens store prestisjeprosjekter. Den ble anlagt for å skaffe tilgang til Øst-Sibirs rike reserver av kull, jernmalm, andre mineraler og naturgass samt å knytte forbindelser mellom de indre delene av Sibir og Stillehavskysten. Etter at banen ble fullført i 1984, har det gått sakte med utbygging av nødvendig tilhørende infrastruktur, en refleksjon av en generell nedprioritering av Øst-Sibir fra Gorbatsjov-perioden og fremover.

En sidelinje fra Tynda til Skovorodino på den gamle banen lenger sør ble åpnet i 1975. Den er siden forlenget nordover til Tjumen og muliggjør utnyttelse av kullfeltene der. En strekning nordover til Jakutsk er under bygging, men byggearbeidene er lavt prioritert og går sakte. Det foreligger også planer om videre utbygging nordøstover til Magadan ved Okhotskhavet.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.