BAM, russ. Bajkal–Amurskij Magistral, jernbane i Russland, Sibir, nord for Den transsibirske jernbane; 4300 km lang. Størstedelen av banen (ca. 3100 km) ble anlagt 1974–84. Denne strekningen går fra Ust-Kut ved elven Lena ved enden av en sidelinje til den gamle jernbanen (fra Tajsjet, åpnet 1938), forbi nordspissen av Bajkalsjøen og østover til Komsomolsk på den gamle banen, ved elven Amur. Banen krysser fem fjellområder og 17 store elver; over 2000 broer ble bygd. BAM har dieseldrift og foreløpig ett spor, men broer, tunneler og banelegemet er bygd med henblikk på dobbeltspor.

Banen var et av Brezjnev-periodens store prestisjeprosjekter. Den ble anlagt for å skaffe tilgang til Øst-Sibirs rike reserver av kull, jernmalm, andre mineraler og naturgass og knytte forbindelsene mellom de indre deler av Sibir og Stillehavskysten. Etter at banen ble fullført i 1984 har det gått sakte med utbygging av nødvendig tilhørende infrastruktur, noe som har reflektert en generell nedprioritering av Øst-Sibir fra Gorbatsjov-perioden og fremover.

En sidelinje fra Tynde til Skovorodino på den gamle banen lenger sør ble åpnet 1975. Den er siden forlenget nordover til Tjulman og muliggjør utnyttelse av kullfeltene der. En strekning nordover til Jakutsk er under bygging, men byggearbeidene er lavt prioritert og går sakte. Det foreligger også planer om videre utbygning nordøstover til Magadan ved Okhotskhavet.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.