Adília Lopes

Faktaboks

Adília Lopes
Maria José da Silva Viana Fidalgo de Oliveira
Født
20. april 1960, Lisboa

Artikkelstart

Adília Lopes (pseudonym til Maria José da Silva Viana Fidalgo de Oliveira) er en portugisisk dikter som har utmerket seg de siste tiårene. Til tross for at hennes tema, motiver og ordforråd ofte ser litt overfladiske ut, har mange forskere som hevdet at det ikke stemmer at Adília Lopes’ poesi lar seg begrense til ubetydelighet, lavkultur og uhøytidelig talespråk .

Forfatterskap

Siden hennes første bok, Um jogo bastante perigoso (1985), har hun prøvd å problematisere viktige tema som identitetskrise, kvinnelige forfatterskap eller litterær intertekstualitet, blandet lavkultur og høykultur, og brukt et flersidig språk.

I noen bøker tar hun som utgangspunkt i den litterære tradisjonen (O marquês de Chamilly, 1987, er en lang dialog med Mariana Alcoforados Cartas Portuguesas) eller den moderne kanonen i Portugal og Brasil (O clube da poetisa morta, 1997, begynner med Fiama Hasse Pais Brandão og Clarice Lispector), men i andre bøker påpeker hun det som er kitsch, patetisk og prosaisk (Maria Cristina Martins, 1992).

I denne sammenhengen har Adília Lopes blitt regnet som en av de viktigste postmoderne portugisiske forfatterne. De fleste av bøkene hennes er samlet i Dobra (2014). Noen av bøkene til Adília Lopes er illustrerte i samarbeid med viktige portugisiske kunstnere, inkludert den internasjonalt berømte maleren Paula Rego (se Adília Lopes, Obra, 2000).

Oversettinger

Flere av bøkene hennes er blant annet oversatt til fransk, spansk og tysk. I denne sammenhengen er O poeta de Pondichéry (1987)sannsynligvis den meste kjente boken til Adília Lopes i utlandet, kanskje fordi den var basert på Denis Diderots Jacques le Fataliste og inneholdt flere dikt som handler om det å skrive dikt.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg