Norddalsbrua, 1988
Persontog over Norddalsbrua på Ofotbanen. Brua er 180 meter lang og største høyde er 40 meter. Traseen ble overført til en ny betongbru litt lengre nord i 1988.
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0
Ofotbanen

Ofotbanen fra Narvik til riksgrensen og den svenske fortsettelsen av banen til malmfeltene ved Kiruna.

Av /Store norske leksikon ※.

Ofotbanen er en 43 kilometer lang jernbane fra Narvik havn til Bjørnfjell ved riksgrensen, hvor det er forbindelse med det svenske jernbanenettet. Største stigning er 17 promille med høyeste punkt 521 meter over havet ved Vassijaure på svensk side. Banen åpnet i 1902 og ble bygd for transport av jernmalm fra svensk Norrland (Luossavaara og Kiruna–Gällivare) til isfri havn ved Atlanterhavet. Elektrisk drift startet fra 1923.

Ofotbanen er Norges tyngst trafikkerte bane der malmtogene fra gruvene ved Kiruna utgjør hoveddelen av trafikken. Daglig kjøres det 10–12 malmtog i hver retning for gruveselskapet LKAB med en transportmengde rundt 20 millioner tonn årlig. Ofotbanen er også en viktig godskorridor for hele Norden. Størstedelen av godstransporten mellom Sør-Norge og de nordlige landsdelene går med tog via Narvik, og det kjøres flere daglige godstog mellom Alnabru i Oslo og Narvik. De mange planer om en Nord-Norgebane har et alternativ med forbindelse fra Narvik til Tromsø.

Persontrafikken drives av forskjellige selskaper og det går passasjertog lokalt til Luleå og direktetog til Stockholm.

Banens kapasitet er for liten, og det er omfattende arbeid igang med forlengelse av kryssingsspor og med planlegging for nødvendig utbygging til dobbeltspor. Da tunge malmtog utgjør hoveddelen av trafikken, har banen et akseltrykk på 30 tonn.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg