Akseltrykk er det trykk som bæres av én aksel på en vogn eller et kjøretøy.

Faktaboks

Også kjent som

aksellast

Det er forskjell på statisk og dynamisk akseltrykk. På grunn av akselerasjon, oppbremsing, ubalanse eller lignende kan det dynamiske akseltrykket bli langt større enn det statiske.

For jernbanevogner begrenses aksellasten av skinnetypen og banelegemet, og for motorkjøretøyer på vei av selve veilegemet og broer.

I Europa ligger maksimal aksellast for de fleste jernbanestrekninger på mellom 10 og 25 tonn, mens den i USA ligger så høyt som 40 tonn. På de fleste jernbanestrekninger i Norge ligger maksimal aksellast mellom 12 og 18 tonn, mens den på Ofotbanen er 30 tonn. På de beste veiene i Norge er maksimalt tillatt aksekvekt 10 tonn (statisk akseltrykk).

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg