Denne strømkobling brukes der navigatøren ønsker å finne styrt kurs basert på skipets beholdne kurs, og strømmens fart og retning.
Denne metoden brukes med andre ord når det ønskes en bestemt beholden kurs, og en må kompensere for strømmen ved å styre en annen kurs, mer eller mindre opp mot strømmen.
Det benyttes kompassroser i kartet, eller et plotteark, en parallellforskyver, en linjal (målestokk), og en passer for å beregne dette.
Det settes først ut den ønskede beholdne kurs i kompassrosen. Dette er den faktiske kursen som skipet skal fare over grunnen med. Videre føres strømmens kurs inn i kompassrosen, i retning mot sentrum av rosen. Hvis strømmen eksempelvis farer med to knop, merkes dette på strømkursen, 2 centimeter ut fra rosens sentrum.
Den ønskede beholdne kurs parallellforskyves deretter til 2cm-punktet på strømkursen. Skipets fart, for eksempel 10 knop, måles opp med en linjal eller passer til 10 cm. Denne linjen på 10 cm settes fra rosens sentrum, og ut til der linjen vil skjære den parallellforskjøvne linjen til beholden kurs.
Linjen som nå er trukket opp kan leses av i kompassrosen, og gir den kurs en må styre, altså heading/stevning, for å oppnå den ønskede beholdne kurs.
En kan benytte hvilken som helst lengdeenhet i utregningen, så lenge det er samme enhet i alle beregninger.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.