I 1920 solgte plateselskapet Okeh Records 75 000 eksemplarer av «Crazy Blues/It's Right Here for You» av bluesartisten Mamie Smith, til et hovedsakelig svart publikum. Dette beviste at det fantes et stort marked for musikk skapt av og for afrikansk-amerikanere, og Okeh innførte begrepet «race records» i 1922.
Selskap som Columbia Records, Victor Talking Machine Company og Paramount Records satset også på dette nye markedet, mens den svarte forretningsmannen Harry Pace og hans Black Swan Records i 1921 ble det første plateselskapet eid og drevet av afrikansk-amerikanere.
Bare unntaksvis ble svarte musikere markedsført overfor den hvite majoritetsbefolkningene i disse tiårene. Plateselskapene satset i hovedsak på å spille inn artister og musikk fra sørstatene, mens de reklamerte overfor et voksende publikum svarte som flyttet nordover, der musikken ble solgt inn som et virkemiddel for å holde kontakt med sine sørlige røtter.
Begrepet ble ikke regnet som degraderende i samtiden, snarere ble «race» også brukt av den svarte pressen for å signalisere et samfunn som kjempet for økt likestilling.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.