Prinsipal-agent-teori er en samfunnsøkonomisk teori om hvordan en ved hjelp av ulike insentiver kan få samsvar mellom målene til eieren (prinsipalen) og den ansatte (agenten). 

Utgangspunktet for teorien er det såkalte prinsipal-agent-problemet. Problemet oppstår når en agent tar beslutninger på vegne av en prinsipal, samtidig som de to aktørenes målsetninger ikke sammenfaller og agenten sitter på relevant informasjon som prinsipalen ikke har, såkalt asymmetrisk informasjon.

Prinsipal-agent-teori dreier seg om hvordan prinsipalen kan fastsette en kontrakt som sørger for at det er i agentens egeninteresse å gjøre som prinsipalen vil.

I den klassiske varianten av problemet fastsetter prinsipalen (eieren av bedriften) lønnsvilkår for agenten (en ansatt) som produserer varer eller tjenester for bedriften. Produksjonen er avhengig av hvor mye innsats den ansatte yter.

Prinsipalen kan imidlertid ikke observere innsatsen, bare den endelige produksjonen, som også avhenger av tilfeldigheter. Dermed oppstår prinsipal-agent-problemet fordi de to aktørene har forskjellige mål: Prinsipalen ønsker å maksimere profitten, mens agenten ønsker å maksimere sin egen inntekt og minimere innsatsen, som antas å være krevende for agenten.

Prinsipal-agent-teori har blitt brukt til å analysere optimale kontrakter i ansettelsesforhold, internasjonale miljøavtaler, forholdet mellom politikere og velgere, bruktbilsalg og en rekke andre forhold.

Prinsipal-agent-teori viser hvordan man kan bruke insentiver til å få samsvar mellom ledelsens mål og eierens mål. For eksempel kan ledelsen i bedriften bli tildelt aksjer eller kjøpsopsjoner i tillegg til prestasjonslønn.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.