Reservasjonsregisteret, sentralt register over personer som har reservert seg mot direkte markedsføring (adressert reklame i posten eller telefonsalg), opprettet 1. januar 2001. Brønnøysundregistrene er ansvarlig. Reservasjonen er personlig og gjelder ikke for andre i husstanden. Reservasjonen gjelder ikke henvendelser i forbindelse med opinions- og markedsundersøkelser eller et firmas markedsføring overfor sine kunder. Næringsdrivende virksomheter og andre juridiske personer kan ikke reservere seg i registeret. Den som skal drive direkte markedsføring, har plikt til å oppdatere sine adresselister slik at de samsvarer med Reservasjonsregisteret.

41,4 % av befolkningen har ifølge Brønnøysundregisteret reservert seg mot reklame i posten, og 2,1 millioner reservasjoner mot telefonsalg. Tall fra 2015.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.