Reservasjonsregisteret, sentralt register over personer som har reservert seg mot direkte markedsføring (adressert reklame i posten eller telefonsalg), opprettet 1. januar 2001. Brønnøysundregistrene er ansvarlig. Reservasjonen er personlig og gjelder ikke for andre i husstanden. Reservasjonen gjelder ikke henvendelser i forbindelse med opinions- og markedsundersøkelser eller et firmas markedsføring overfor sine kunder. Næringsdrivende virksomheter og andre juridiske personer kan ikke reservere seg i registeret. Den som skal drive direkte markedsføring, har plikt til å oppdatere sine adresselister slik at de samsvarer med Reservasjonsregisteret.

41,4 % av befolkningen har ifølge Brønnøysundregisteret reservert seg mot reklame i posten, og 2,1 millioner reservasjoner mot telefonsalg. Tall fra 2015.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

12. september skrev Lars Erik Schackt

Jeg var en av de som i møte med bl.a. Apenes og Seip om å opprette Reservasjonsregisteret. Som dataansvarlig i Sandberg Dir. Reklame var det en naturlig og delta i den opprettelsen. Tallene som det refereres til fra 2015 ser rimelige ut.
Det jeg lurer på er når ble politiske partier fritatt for å måtte bruke dette registeret. Ref. til Ap's bruk av 500.000 adr. levert av IPER Konsument til bruk til å sende sms til disse personene.
mvh Lars Erik Schackt

12. september svarte Roger Pihl

Hei, det er et interessant og aktuelt spørsmål.

Ifølge Forbrukerombudet er ikke dette i strid med lovverket: – Politiske budskap som dette omfattes ikke av den bestemmelsen vi har i lovverket. Loven regulerer rett og slett ikke budskap fra politiske partier, sier juridisk direktør i Forbrukerombudet Frode Elton Haug til VG 10. september 2017.

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.