Reservasjonsregisteret, sentralt register over personer som har reservert seg mot direkte markedsføring (adressert reklame i posten eller telefonsalg), opprettet 1. januar 2001. Brønnøysundregistrene er ansvarlig. Reservasjonen er personlig og gjelder ikke for andre i husstanden. Reservasjonen gjelder ikke henvendelser i forbindelse med opinions- og markedsundersøkelser eller et firmas markedsføring overfor sine kunder. Næringsdrivende virksomheter og andre juridiske personer kan ikke reservere seg i registeret. Den som skal drive direkte markedsføring, har plikt til å oppdatere sine adresselister slik at de samsvarer med Reservasjonsregisteret.

41,4 % av befolkningen har ifølge Brønnøysundregisteret reservert seg mot reklame i posten, og 2,1 millioner reservasjoner mot telefonsalg. Tall fra 2015.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

12. september skrev Lars Erik Schackt

Jeg var en av de som i møte med bl.a. Apenes og Seip om å opprette Reservasjonsregisteret. Som dataansvarlig i Sandberg Dir. Reklame var det en naturlig og delta i den opprettelsen. Tallene som det refereres til fra 2015 ser rimelige ut.
Det jeg lurer på er når ble politiske partier fritatt for å måtte bruke dette registeret. Ref. til Ap's bruk av 500.000 adr. levert av IPER Konsument til bruk til å sende sms til disse personene.
mvh Lars Erik Schackt

12. september svarte Roger Pihl

Hei, det er et interessant og aktuelt spørsmål.

Ifølge Forbrukerombudet er ikke dette i strid med lovverket: – Politiske budskap som dette omfattes ikke av den bestemmelsen vi har i lovverket. Loven regulerer rett og slett ikke budskap fra politiske partier, sier juridisk direktør i Forbrukerombudet Frode Elton Haug til VG 10. september 2017.

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.