Angrerett er rett forbrukeren har under bestemte vilkår til å gå fra en avtale om kjøp.

Ved forbrukerkjøp inngått ved fjernsalg eller utenfor fast forretningssted, har kjøperen en frist på 14 dager til å gå fra kjøpet, jamfør angrerettloven av 20. juni 2014 nr. 27 § 22.

Fristen regnes fra den dag kjøperen mottok varen sammen med et formular som angir hans rettigheter etter loven. Dersom kjøperen ikke er blitt opplyst om angreretten, utløper fristen i alle tilfeller 12 måneder etter at fjortendagersfristen er utløpt. Forbrukeren må innen fristens utløp ha gitt beskjed ved bruk av utfylt angreskjema eller ved annen utvetydig erklæring til selgeren om at han går fra kjøpet.

Loven tar sikte på tilfeller hvor markedsføringen skjer ved dørsalg, salg på arbeidsplass, telefonsalg, postordresalg, nettsalg og lignende, og skal hindre at forbrukeren blir bundet av kjøp han inngår uten å tenke seg godt nok om.

I tillegg til kjøp gjelder loven for leieavtaler, tjenesteytelser, medlemskap i klubber og lignende hvor det inngås avtaler om løpende utgivelser (for eksempel bokklubber).

Det er omfattende unntaksbestemmelser i angrerettloven. Angreretten gjelder for eksempel ikke ved salg fra automater, avtaler om fast eiendom (bortsett fra utleie), tidsparter eller investeringstjenester. Loven gjelder ikke finansielle tjenester som inngås ved annet enn telefonsalg.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.