Sammenbrudd som følge av for stor hogging.
Tankskipet "Energy Concentration" brakk i to som følge av for stor hogging, forårsaket av feilaktig lossing av fartøyet i Rotterdam Havn, 1980.
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Hogging er et skip som skyter rygg, det vil si det flyter høyere midtskips enn ute ved endene.

Faktaboks

Også kjent som

negativt spring, omvendt spring

Hogging defineres ved at skipets nullkryss, altså midten, har minst dypgang, og dekkslinjen faller mot endene. Dette kommer av høy oppdriftskraft i senter av skipslengden. Et tomt skip kan typisk hogge. Vekten av maskin akterut, og anker med utstyr i baug, presser endene ned i vannet, mens nullkrysset ikke utsettes for den samme vekten.

Det motsatte er sagging, og forekommer når vekten ved nullkrysset er betydelig høyere enn i endene.

Årsaker

Hogging oppstår først og fremst på grunn av vektfordelingen om bord. Dette kan være last som er ujevnt fordelt, eller tømming og fylling av ballasttanker som påvirker vektfordelingen.

I sjøgang kan hogging oppstå selv om lasten ble fordelt jevnt før avgang. Ved visse bølgelengder til sjøs, kan for eksempel baugen og akterenden heves opp fra vannet, mens nullkrysset hviler på en bølgetopp. I slike tilfeller har endene mistet mye oppdrift, og fartøyet vil skyte rygg. I noen svært få tilfeller har dette ført til at skipet knekker, men dette er vanligvis en kombinasjon av dårlig konstruksjon og slitasje. Et skip er designet for å kunne hogge litt uten risiko.

Skip kan også hogge permanent når de er kjølsprengte. Dette kan være tilfelle ved eldre og nedslitte skip.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg