Dypøkologi som begrep og program ble lansert av Arne Næss i 1973 i artikkelen «The Shallow and the Deep, Long-Range Ecology Movement: A Summary». I artikkelen definerer Næss dypøkologi i kontrast til det han kaller en «grunn» (shallow) økologisk bevegelse. Den grunne økologien er antroposentrisk (menneskesentrert) og vurderer miljøtiltak utelukkende basert på hensynet til menneskelige interesser og velferd. Den legger til grunn at økonomisk vekst er nødvendig for menneskelig utvikling.
Dypøkologien er derimot ikke-antroposentrisk og fremmer en kritikk av imperativet om økonomisk vekst som nødvendig for menneskelig utvikling. Vekst i produksjon og konsum av materielle goder bør tvert imot begrenses, i den grad slik vekst er uforenelig med dypøkologiens respekt for alt levende. Det samme gjelder befolkningsvekst.
Næss knytter i artikkelen dypøkogien til det han kaller «biosfærisk egalitarisme». Kort fortalt betyr dette at alt liv på jorden, enten det er menneskelig eller ikke, anses som likeverdig.
Næss gir videre en kritikk av «atomistisk individualisme». Betegnelsen blir brukt av Næss for det synet at det menneskelige individet har en «separat eksistens» overfor resten av verden. Inspirert av Baruch Spinoza argumenterer Næss for at dette synet innebærer en problematisk isolasjon av det menneskelige selvet. Det fører ikke bare til egoisme og fremmedgjøring overfor andre mennesker, men også fra naturen. Et slikt syn kan legitimere handlinger som gagner en selv, men skader andre – inkludert naturen.
Som en motsats til dette synet fremmer Næss et «relasjonistisk» syn, der det menneskelige individet anses som en del av et biosfærisk nettverk av gjensidig avhengige organismer. Næss kaller synet the relational, total-field image. I følge dette synet avhenger individets eksistens og velvære av dets relasjoner til andre – menneskelige og ikke-menneskelige – organismer i det biosfæriske nettverket. Dersom menneskene ser på seg selv på denne måten, argumenterer Næss, vil de ta bedre vare på hverandre og naturen.
Dypøkologien åpner dessuten for en «identitet» mellom det menneskelige selvet og naturen. Næss henviser her til en ide han mener å finne i den samiske kulturen, om en identitet mellom menneskene og den naturen de avhenger av for sin overlevelse. Elven, for eksempel, som menneskene henter mat fra, «lever» i samspillet med menneskene (og de andre levende organismene den består av og opprettholder), som i sin tur avhenger av elven for sin eksistens og utfoldelse. Mennesket er dermed ikke noe separat fra elven, og uten elven er de ikke «seg selv», de realiserer seg selv som en del av et større selv, som inkluderer elven og, i siste instans, alt levende.
Næss anser altså «liv» som å inkludere også systemer som opprettholder liv, slik som elver og andre økosystemer. Vår utfoldelse («blomstring») som mennesker, og vårt velvære, avhenger i dette synet av utfoldelsen og velværet til naturen. En viktig implikasjon av dette er at dersom mennesket skader naturen, så skader det også i en viss forstand seg selv.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.