divali

Divali, også kalt dipavali, er en lysfest som feires i oktober–november og er populær særlig i nordlige deler av India og i Nepal. Festen feires både av hinduer, sikher og jainer, men knyttes til ulike fortellinger og forestillinger. Lysets seier over mørket er festens sentrale symbolikk.

Divali feires tre netter på rad med utallige små lys og kinaputter for å hilse Lakshmi, lykkens og rikdommens gudinne, velkommen. Hjemmene vaskes, dørene holdes vid åpne og lys tennes for å invitere henne inn. I nordlige deler av India feires også Krishnas beskyttelse av kyrne på festens andre dag. Rama og Sitas tilbakekomst til Ayodhya, som symboliserer det rettes seier over urett, at lyset har seiret, feires også i denne festen. Gaveutveksling og terningspill hører til festen og understreker dens karakter av renselses- og overgangsrite. I noen deler av nordlige India markerer divali overgangen til et nytt år.

Sikhene feirer divali for å minnes dagen Guru Hargobind ble løslatt fra fengselet av mogulkeiseren Jahangir. Under divali (som sikhene også kaller bandi chor divas) blir Harimandir i Amritsar (Darbar Sahib) og andre viktige gurdwaraer (sikh-templer) pyntet med lys. Fyrverkeri hører også med. For jainene feires divali som årsdagens for den siste av deres 24 frelseslærere i denne verdensperioden, Mahaviras oppnåelse av endelige løsrivelse fra gjenfødsel, kaivalya, og hans oppnåelse av Siddhaloka, en verden hinsides jord og himmel på toppen av universet der de frelste sjelene oppholder seg. For jainene markerer divali også slutten på det gamle året, og dagen etter er første dag i det nye.

I Europa og Nord-Amerika brukes divali av hinduorganisasjoner som ønsker å samle hinduer med indisk bakgrunn og representere dem, og med mål om å få større offentlig anerkjennelse for hinduer og hinduismen. Landenes ledende politikere mobiliseres gjerne for å holde åpningstaler og lystenning.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.