Fordi nyere chatbots er basert på språkmodeller, arver de også mange av de samme problemene som disse modellene er kjent for:
-
Håndtering av personvern og etiske spørsmål knyttet til datainnsamling og bruk er aktuelle utfordringer som kan komme til å kreve fornyelse av lovverket.
-
Dagens modeller kan komme til å gjengi upassende innhold og generere tekst som kan virke støtende eller fremvise skjevhet med tanke på kjønn, etnisitet eller religion.
-
Innholdet i den teksten som genereres, behøver heller ikke å være korrekt eller å ha noen rot i virkeligheten, til tross for at den er formulert med det man selv oppfatter som overbevisende språk.
Produktet ChatGPT, utviklet av det amerikanske firmaet OpenAI, har fått mye oppmerksomhet i 2023, også i Norge. Chatbots som ChatGPT lar brukere stille spørsmål om nesten hva det skal være, og så genererer den på få sekunder en tekst som virker naturtro og kan passe inn i mange ulike type sjangere. Dette gjør det blant annet mulig for elever og studenter å generere svar på mange slags oppgaver som de skal skrive, og dette har skapt mye offentlig debatt.
Etterhvert som chatbots blir tatt i bruk i flere og flere applikasjoner, for eksempel i søkemotorer og som støtteprogrammer for skriving, er det viktig å være klar over at chatbots er programvareprodukter, ofte utviklet av kommersielle selskaper, og at de derfor ikke på noen måte er verdinøytrale eller er ment å gjenspeile en objektiv virkelighet.
Ved et tradisjonelt nettsøk vil man kunne se hvor informasjonen er hentet fra, og på den måten kan man validere kilden man leser. Om man stiller det samme spørsmålet til en chatbot, har man ikke den samme muligheten til å validere informasjonen. Det er også viktig å huske at en chatbot ikke «forstår» teksten den selv genererer, og heller ikke hva det er brukeren spør om. En chatbot genererer bare tekst som er sannsynlig, gitt de treningsdataene som ble brukt til å lage den underliggende språkmodellen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.