Bilens bremsesystem er ifølge kjøretøyforskriften de delene som sammen reduserer hastigheten og stanser et kjøretøy i bevegelse, og som hindrer at et kjøretøy som er i ro setter seg i bevegelse.
Et bremsesystem består av:
- Betjeningsinnretning: bremsepedal, spak eller bryter
- Overføringsinnretning: hydraulisk, pneumatisk, elektrisk eller mekanisk
- Bremseinnretning:friksjonstype, elektrisk type eller væsketype.
Det er påkrevd at biler har bremseinnretning med friksjonsbelegg mekanisk mot skive (skivebrems) eller trommel (trommelbrems).
El-biler og hybridbiler har gjerne elektriske tilleggssystemer som lader batteriet samtidig som bilen bremser. Systemer som bremser kjøretøyer ved hjelp av væske, gjerne oljebasert, er effektivt på tyngre kjøretøyer.
Alle motorkjøretøyer på offentlig vei over en gitt hastighet (50 km/t), er påkrevd minimum et to-krets bremsesystem for å sikre mot manglende brems ved lekkasje eller havari på en av kretsene.
Moderne bremser har et elektronisk styrt ABS-system (blokkeringsfritt bremsesystem) som sørger for at hjulene ikke låses når underlaget er glatt og bremsene er på.
I dyrere biler kombineres ABS-brems med ESP-system (Electronic Stability Program). ESP-systemet registrerer om bilen er i ferd med å skli av veien. Da bremses hjulene diagonalt samtidig som motoreffekten kuttes, helt til bilen igjen går stabilt.

Hoveddeler i bilens bremsesystem.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.